Jak se dostat na medicínu a nezbláznit se z toho

By Áďa - srpna 08, 2021

 aneb rady k přijímačkám

Jak se dostat na medicínu a nezbláznit se z toho. Jde to vůbec? Já věřím, že ano a na to jak to (ne)zvládnout se podíváme v dnešním článku. Jelikož už mám zdárně po všech přijímačkách, tak jsem se rozhodla, že by nebylo na škodu předat pár rad budoucím uchazečům, protože příprava k přijímačkám na lékařskou fakultu je hodně specifická oproti ostatním školám. Zároveň si pamatuju, jak jsem před rokem hltala každý článek tohoto typu a nevěděla, kde, kdy a jak začít a hlavně jak se z toho nezbláznit. Každý z nás je jiný a každému vyhovuje něco jiného, proto vám doporučuju si přečíst takových článků více i od jiných lidí, abyste si na celou věc udělali komplexnější obrázek a zjistili, jaká rada je pro vás přínosná a jaká ne. A teď už jdeme na samotný článek. 😃

1. Dobře si rozmyslete, jestli do toho opravdu chcete jít

Na rovinu vám řeknu, že to bude hodně náročná cesta, nebude to lehké a budete tomu muset něco obětovat. Obzvlášť jestli se chcete hlásit na zuby, čeká vás nelehký rok. Na druhou stranu je lepší to aspoň zkusit, než si pak vyčítat, že jste do toho nešli. A ono vás za ten rok bude čekat hodně životních zkoušek, ve kterých se ukáže, jestli o to opravdu tak moc stojíte a jestli jste schopni pro to bojovat. Ale jestli vás do medicíny někdo nutí, ale vy se na to necítíte a radši byste zkusili jinou vejšku nebo ve studiu už vůbec nechcete pokračovat, tak to z vás rozhodně nedělá nikoho méněcenného a měli byste jít do toho, co chcete hlavně vy a ne třeba vaši rodiče, protože vy pak tu práci budete dělat po celý život, tak je důležité, abyste s tím byli spokojení hlavně vy sami.

2. Začněte včas

Když už máte rozmyšleno, že do toho chcete jít, můžeme se posunout k dalšímu kroku. 😃 Začnětě co nejdřív! Někdo se začíná učit na přijímačky už ve třeťáku, někdo na začátku čtvrťáků, jinému stačí půl roku a jakýsi géniové si týden před přijímačkami projedou modelovky a taky se dostanou. Je to individuální a taky je to hodně o štěstí. Dle mého názoru je zbytečné se připravovat už od druháku/třeťáku (natož prváku), důvod je ten, že jste toho ve škole ještě hodně neprobrali, a tak byste u hodně otázek neměli ani šajna, co se po vás chce. Já osobně jsem začala na začátku čtvrťáku přesně 1. září a vzala jsem to velmi zlehka. A kdybych si celým tím koloběhem měla projít znovu, tak bych to udělala stejně. Ale co vím tak od mých kamarádů, co se na medicínu taky dostali, tak jim stačil i ten půlrok. Řekla bych, že za ten půl rok se to taky dá zvládnout, jenom už nebude čas na pomalejší rozjezd, ale budete muset máknout hned od začátku. Obecně řečeno, nejdéle na nový rok byste měli s přípravou začít.

3. Kartičky

Kartičky jsou naprosto geniální! Obzvláště na chemické vzorce, latinské názvy nebo třeba na bakteriální onemocnění a jejich původce. Naučit se všech 20 aminokyselin, všechny možné karboxylové kyseliny i s triviálními názvy nebo heterocykly - na první pohled zcela nemožné. I já si říkala, že to se prostě nenaučím nikdy, ale když budete každý den přidávat 1 aminokyselinu, za 20 dnů je budete umět i kdybyste nechtěli. 😁 Naprosto geniální!



4. Ranní ptáče nebo noční sova?

Zjistěte, kdy se vám nejlépe učí. Jste spíš ranní ptáče a nedělá vám problém si ráno přivstat, ale naopak večer už jste naprosto nepoužitelní nebo si radši ráno pospíte, ale v noci vám to pálí jako nikdy? Já jsem třeba ranní ptáče a ráno nemám problém se vstáváním třeba už v šest. (No dobře, občas je to vstávání krušné, ale jakmile jsem vzhůru, tak už jsem jak ve svém živlu a jedu jako turbomyš.) Naopak večer, už třeba tak od sedmi jsem strašně pomalá ve všem a nic mi už nejde do hlavy. Takže to, co se ráno naučím za hodinu, mi večer trvá třeba tři hodiny. A proto je důležité si zjistit, jak to vyhovuje vám, abyste se zbytečně netrápili a pracovali efektivněji.

5. Buďte trpěliví

Opět velmi důležitý bod, na který se často zapomíná. Ono vám to totiž všechno hned nepůjde a to ne hned znamenalo v mém případě půl roku. Až po půl roce jsem v modelovkách a v přípravě na přijímačky a maturitu začala vidět nějaké pokroky. Do té doby jsem se v tom plácala a pořád mi to nešlo a připadala jsem si stále jako na úplném začátku. A tohle je na tom hodně těžké, vydržet a nevzdat to, právě při tomhle zjistíte, jestli o tu medicínu opravdu stojíte, protože jestli ano, tak vydržíte a jestli ne, tak se aspoň ušetříte budoucího trápení v prváku, protože to bude všechno v bledě modrém a lehčí než teď to určitě nebude.

6. Nezapomínejte na odpočinek

Cílem vašeho snažení je dostat se na medicínu, ale zároveň si udržet psychické zdraví, a proto nemůžete jet 24/7, chvíli byste to vydrželi a ten poslední měsíc před přijímačkami vám nic jiného nezbyde, ale předtím si dejte klidně volný víkend, když cítíte, že vám to všechno padá na hlavu. Sice si  budete připadat provinile, že nic neděláte a teď to nestihnete a můžete se s medicínou rozloučit... I přesto si to volno naordinujte, protože vaše tělo by vám to dalo brzy sežrat a to už pak jeden volný víkend nespraví. A když jste nemocní, tak máte jenom jedno jediné přání a to být zase zdravý, tak na to myslete.

7. Buďte v kontaktu s kamarády

A tímto bodem se řiďte obzvlášť, když jste v karanténě nebo je zákaz vycházení. Aspoň ty videohovory, opravdu vám to pomůže a nevymlouvejte se na to, že nemáte čas. Stačí využít čas, který trávíte scrollováním ig a je to. A když už si s těmi kamarády voláte, tak se bavte i o něčem jiném než o škole, abyste zase nespadli do splínu, že je váš život úplně na vy víte co.😂 Škola totiž často není úplně pozitivním tématem ke konverzaci.

8.  Dávejte si odměny

Dělejte si radosti a motivujte se odměnami. Příklad: Za jednu udělanou maturitní otázku si dám jeden díl Grey's Anatomy/Lucifera/prostě toho, co máte rádi.😀 Ovšem nepřežeňte to s těmi odměnami, abyste se celý den jenom neodměňovali a pak nezjistili, že jste vlastně nic neudělali.😅 I to se stává, mluvím z vlastních zkušeností...

9. Udělejte si odškrtávací kalendář

Věřte mi, chvílemi to bude nekonečný a vůbec vám to nebude utíkat. Tak si jednoduše udělejte odškrtávací kalendář, abyste se za každým den mohli odměnit škrtnutím. A za pár dní uvidíte, že to utíká docela rychle, den ke dni a nakonec z toho bude měsíc a zase jste blíž k cíli.


10. Co je vlastně nejtěžší?

Desátým bodem z mého seznamu není ani tak rada, ale spíš poznatek, na který jsem za ten rok přišla. Celý rok směřujete k jednomu dni, den přijímaček, kdy se rozhodne o vaší budoucnosti, řekli byste si, že tohle bude ten nejtěžší den. Ne tak úplně, tím nejtěžším nebudou ty samotné přijímačky ani den předem a ani den potom. Tím nejtěžším budou ty stovky hodin, které doma strávíte sami nad učením. Ty chvíle, kdy vám to nepůjde a budete to zkoušet znovu a znovu. To je zároveň to, co ostatní nevidí, ale právě tohle rozhodne o tom, jestli se na tu medicínu dostanete. Ten den D, den přijímaček, pro vás bude při důkladné přípravě odměnou a vysvobozením, krásným finále a cílovou rovinkou, kterou proběhnete jakoby nic.

11. Dejte si záložní obor

Dokud to nezkusíte, tak nevíte, jak na tom jste. Jestli to dáte nebo to nedáte, nikdo to neví. A proto si dejte záložní obor, kdyby to náhodou nevyšlo. Tím nedáváte najevo, že to nedáte, ale že jste připraveni na všechny varianty. A na výběr máte opravdu z velké nabídky. Záleží jen na vás, jestli chcete něco z oboru (záchranářství, porodní asistence, ošetřovatelství, fyzioterapie...) nebo něco úplně jiného (ekonomie, učitelství, cestovní ruch...). Výhodou záložního oboru ve zdravotnictví je ta, že příprava na přijímačky se vám bude krýt s přípravou na medicínu, takže 2 mouchy jednou ranou. 

12. Správný výběr maturitních předmětů

Častá otázka: Z čeho mám maturovat, když chci na medicínu? Jediná kombinace předmětů, která by zaručovala úspěch, neexistuje, ale je jich více. Bio + che, bio + fyz, fyz + che. Nejčastější je výběr biologie a chemie, proč? Protože nejvíce uchazečů právě tyhle dva předměty baví a fyzika je často strašák. Ale i když není strašákem, tak u přijímaček na medicínu se jde do větších podrobností právě v biologii a v chemii, na středoškolské úrovni to rozhodně není.😂 Pardon, ale fakt ne. Naopak fyziku stačí umět na té středoškolské úrovni, jasně, jak kde (ehm, Hradec😂). Já si zvolila kombinaci bio + che, protože fyzika pro mě nebyla až tak velkým strašákem a z těchto tří předmětů jsem si v ní byla nejvíc jistá hlavně díky našemu učiteli na gymplu, který měl naprosto skvělý styl výuky. No jo, učitel dělá opravdu hodně. Naopak chemie - to byla pro mě španělská vesnice. A bylo by pro mě pohodlnější maturovat z bio + fyz, ale já věděla, že potom už bych se k chemii vůbec nedokopala. Takže jsem zvolila tu těžší cestu, ale vyplatilo se mi to a u přijímaček jsem to opravdu ocenila. Proto je někdy lepší si vybrat tu těžší cestu.

13. Postěžujte si někomu

Anooo, ulevte si a řekněte někomu nahlas, jak vás to štve, neduste to v sobě. Zanadávejte si, pobrečte si, ale připravte se na to, že ne všichni vás budou chápat. Nejlepší je stěžovat si někomu, kdo si tím samým už prošel, nebo si tím právě prochází. Kdo nezažil, nepochopí.

14. Najděte si i jiné aktivity

Dělejte něco, co absolutně nesouvisí s medicínou nebo se školou. Sportujte, choďte na procházky, naučte se nový cizí jazyk, vařte, pečte, hrajte na hudební nástroj. Najděte si jednoduše něco, u čeho vypnete a zregenerujete se.

15. Pravidelný režim

Na tohle jsem přišla hlavně za covidu, že je strašně lehké chodit spát čím dál tím později a vstávat čím dál tím později, když máte třeba svaťák nebo práci na doma a nemusíte chodit na online hodiny. Ale najednou se vám stane, že nemůžete usnout ve dvě ráno a celé dopoledne následujícího dne s vámi nic není. Je důležitý pravidelný režim, choďte spát ve stejnou hodinu, vstávejte ve stejnou hodinu a dodržujte dostatek spánku. Je lepší jít večer spát, než se učit. Opět: zdraví na prvním místě.

16. Kdo si hraje, nezlobí

Už vám do hlavy nic neleze, i když si ten samý odstavec čtete už po dvacáté, stále si nic nepamatujete? Zapojte kreativní mysl, kreslete si, tvořte myšlenkové mapy, koukejte na videa s animacemi... Čím víc smyslů při učení zapojíte, tím vám to do té hlavy půjde lépe.

Mně například taky hodně pomohly různé přehledy.

Z těchto materiálů jsem si opakovala poslední dny před přijímačkami.

17. Najděte si studijního parťáka

Učte se s někým jiným. Připravuje se někdo z vašich kamarádů taky na medicínu nebo maturuje z těch samých předmětů jako vy? Zeptejte se ho, jestli by se nechtěl učit s vámi. Já se takhle zkoušela z maturitních otázek z biologie se svojí kamarádkou každý týden a neskutečně nám to oběma pomohlo. Jednak na to nejste sami a také vás ten druhý motivuje k tomu, abyste se na to nevyprdli, ale ještě zabrali.

To bylo mých 17 šťastných bodů, které ráda předám budoucím uchazečům. I když to bylo všechno hodně těžké, s jistotou vám můžu říct, že to stálo za to. Ten pocit, když to dokážete, je nepopsatelný a váš sen je opravdu vydřený a zasloužený. Myslete na to, až budete mlet z posledního, že když ještě chvíli vydržíte, čekají vás 3 měsíce volna, kdy vás čekají ty nejlepší prázdniny ve vašem životě.😉

  • Share:

You Might Also Like

2 comments

  1. Dostat se na medicínu je i můj sen. Bohužel jsem se nedostala. Nevzdávám to a zatím budu chodit na vyšší odbornou zdravotnickou a příští rok zkusím přijímačky znovu. Utěšuju se tím, že jsem zvládla maturitu a teď to nějak dopadne. Za maturitu jsem dostala od mamky krásný náramek , tak jsem zvědavá, co dostanu, až vystuduju medicínu. Jestli se tam teda příští rok dostanu :-D .

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, gratuluju k maturitě a určitě nezoufej, že to letos s medicínou nevyšlo. Znám spoustu lidí, kterým to vyšlo až napodruhé a to studium zvládají skvěle. Tak držím pěsti, ať to příští rok vyjde.✊️

      Vymazat