Z deníku medičky #září&říjen

By Áďa - října 31, 2021

 Měsíc se s měsícem sešel a já tu sedím nad prvním (a doufám, že ne zároveň i posledním) shrnutím měsíce na medicíně. O úplně prvním týdnu jsem se rozepsala zde, tak to tu nechci vše opakovat. 

I když vás všichni varují: „Hej kámo, odteď už nebudeš mít na nic čas a stejně to učení nebudeš stíhat.“, tak jim nevěříte a říkáte si, že to nebude tak hrozné, že všichni jenom plaší a že po náročných přijímačkách už vás nemůže nic moc překvapit. 🙃 Jak naivní, jak bláhové si toto myslet.😂

Po pravdě, první týden ještě nebyl takový nářez, protože je člověk hezky odpočatý, stále namotivovaný přemotivovaný, nikde vás zatím nezkouší, v anatomii se berou obratle a žebra, co bych za to teď dala.😅 Druhý týden začalo přituhovat - protokoly, první zkoušení a uč se na další týden. Třetí týden pokračujeme - první pitevna, protokolyyyy, další zkoušení a testy. Následovaly svaly horní končetiny (taky jste si všimli, že ty týdny na medicíně rozlišuju podle náplně hodin anatomie😂to je tak, když absolutně ztratíte pojem o čase) a coo, jak se to mám naučit, to snad nemůžou myslet vážně. Pak byly cévy a nervy hk 🙃🙃🙃🙃, jak jsem si jenom minulý týden mohla na něco stěžovat... 

To byl velice stručný přehled prvního měsíce na medicíně, který naprosto přesně odpovídá mé aktuální úrovni slovního vyjadřování - veliká koncentrace citoslovců, věty nedávající smysl a často opakující se slova. 😅 Jdu to zkusit znovu a lépe⬇️

Nejprve začnu přehledem předmětů, které mě jako prváka na všeobecném lékařství na LF UPOL v zimním semestru čekají, protože se to trochu liší oproti ostatním lf v Česku - resp. každá lf si to dělá trochu jinak, někde máte histologii už v prváku, někde máte latinu na 2 semestry, někde jen na 1. Můj rozvrh je velice krásný (tentokrát opravdu bez ironie😂), v zimním semestru mám jen 4 předměty - anatomii, biofyziku, biologii a lékařskou chemii a končím už ve čtvrtek. Nenajdete u mě latinu, protože tu budu mít až v letňáku, což je docela sranda přepínat na anatomii komplet do latiny, když latinu ještě nemám🙃, ale člověk si zvykne. Se spolužáky jsme se shodli, že realita prváka je taková, že celý týden každou minutu svého času řešíte jen anatomii a pak v předvečer nějakého jiného cvičení se teda kouknete na tu biologii/biofyziku/chemii. Ne že by ostatní předměty byly nějaká dávačka, ale člověk musí řešit zkrátka to, co víc hoří a anatomie vždycky hoří nejvíc.😂

Ve studovně mám už podle mě vysezený důlek.😂

Anatomie

Výuka anatomie na LF UPOL na všeobku vypadá tak, že každý týden máme 2 přednášky po 1,5 hodině a k tomu jedna tříhodinová cvičení. Přednášky nejsou povinné, ale cvika ano (myslím, že je povolená jedna absence za celý semestr, zbytek si musíte nahradit). A proč máme všichni z anatomie takový vítr? Je toho hodně, je toho ohromně moc.😂 Záleží, jakého máte vyučujícího na ta cvika, ale většina zkouší každý týden všechny. Nikomu se do toho učení nechce, ale to zkoušení vás prostě donutí, za což si myslím, budeme v budoucnu rádi. 
Když jsem slyšela před medicínou od nějakého medika, že si nemůže vzpomenout, jak se to řekne česky, že už to umí jenom latinsky, tak jsem si v duchu říkala, ať nemachruje😏, že to beztak řekl v latině jen kvůli tomu, abych mu nerozuměla.😂 A jaká je realita? Olecranon, trochanter, medialis, lateralis, cože to má i český název?😂 A ne, není to machrování, ale když ty názvy neustále omíláte, tak se vám docela jednoduše stane, že si snáz vzpomenete na jejich latinský ekvivalent, než na ten český.
Pitvy - kapitola sama pro sebe. „A opravdu jsou tam mrtví lidi? A nevadí ti to? Už tam někdo omdlel?“. Řeknu to takhle, setkání se smrtí není nikdy příjemné a je potřeba těm lidem projevit velikou úctu, že nám poskytli tu možnost vidět vše naživo už při studiu a ne až v praxi. A co se týče omdlévání u anatomické pitvy, tak ano, stává se to, ale většinou vás někdo stihne zavčas chytit a odvést, důvodem pro to omdlení je ale většinou to, že se člověk nenasnídal/dlouho stojí/je unavený.

Biofyzika

Biofyzika se u nás skládá z jedné 1,5 hodinové přednášky a cvik opět na 1,5 hodinu. Za mě jsou ta cvičení opravdu zajímavá, protože pracujete s opravdovými lékařskými přístroji pouze ve třech lidech, takže si vše osaháte a vyzkoušíte. Já už jsem měla tu možnost vyzkoušet si ultrazvukem změřit rychlost průtoku krve tepnami, hustotu kostí a riziko osteoporózy opět pomocí ultrazvuku. Před každým cvičením si musíte doma nastudovat teorii k tomu, co zrovna budete dělat (např. ten ultrazvuk) plus praktický návod, jak se který přístroj zapíná a ovládá. No a samozřejmě musíte dělat protokoly, které mě teda vůbec nebaví.😑

Biologie

Z biologie mám jednu 1,5 hodinovou přednášku a cvičení na 2 a čtvrt hodiny. Opět se od vás očekává, že si před každým cvičením nastudujete teorii k danému tématu. Náplní cvičení je mikroskopování, pozorujete trvalé preparáty nebo si tvoříte své vlastní a pozorujete a pozorujete a pak zase děláte protokoly.👍 Řekla bych, že opět hodně záleží, kdo vás učí a od toho se i odvíjí, jak vás daný předmět baví.

Lékařská chemie

V chemii máme každý týden 2 přednášky po 1,5 hodině a jednou za 14 dní cvičení na 1,5 hodinu. Na každém cvičení píšeme průběžné testy z příkladů (podobná úroveň jako na přijímačkách) a děláme různé chemické pokusy, které nějakým způsobem souvisí s lidským tělem, takže mírný posun oproti laborkám z chemie na gymplu.😅 No a pak opět protokoly.


Musím říct, že ten přechod ze střední na vysokou pro mě nebyl až takový šok v tom, že se o vás už nikdo nestará, že vše nemáte naservírováno na stříbrném podnosu, protože si myslím, že covid nás maturanty v distanční výuce naučil.

Je ale teda pravda, že když člověk přišel na gymplu nepřipravený na hodinu, tak za to maximálně dostal nějaký černý puntík, ale to bylo vše. Na vejšce, když se na něco dopředu nepodíváte, tak vás za to i vyhodí z hodiny a musíte si to nahradit s jinou skupinou. Trochu jiný přístup.😅

Dalším mým zajímavým postřehem bylo to, že jsem o sobě tvrdila, že jsem ranní ptáče a nejvíc se naučím ráno. Tak ano, to je pravda, ale když nestíháte, tak je i ranní ptáče donuceno se učit do jedné v noci a to fakt trpím.😂 Ještě že byla minulý týden v Albertu v akci studentská pečeť, to jsme se při tom učení aspoň dopovaly cukrem.

Medicína mě taky naučila pít kafe. Doteď mi to nechutnalo, postupně jsem začala na automatových capuccinech, což vlastně jenom voní po kafi.😂 Ale už navyšuju dávky, takové presso bez mléka a bez cukru, to mě fakt dokáže probudit.

Studovna u nás na lf je také téma, které si zaslouží svůj vlastní odstavec. Za ten měsíc jsem pochopila, že sehnat tam místo k sezení v čase 10:00-15:00 je téměř nemožné. Taky jsem už vypozorovala stálé osazenstvo, vím, kde sedí holka, která neustále klepe nohou, jak poznám zahraniční studenty a že sedat si ke dveřím není úplně dobrý nápad. Taky je fajn, že podle knížek poznáš ročník. Nejvíc jsou podle mě v té studovně prváci a třeťáci.😂 Anatomie a patologie✌ 

Spánek. Jak já bych ráda spala!😭 Jsem ranní ptáče, ale že bych musela každé ráno vstávat v 6 ráno, to snad ani nemuselo být.😂 Jinak jak zhruba vypadá realita mého spánku - 7, 6, 5, 6, 12, 10, 11 (po, út, st, čt, pá, so, ne). O víkendu nejdu pod 10 hodin, naopak v týdnu nejdu nad 7 hodin. No co si budeme, vůbec to není zdravé, jsem po každým týdnu totálně mrtvá a slabá a chytím hned každou rýmičku. Chtěla jsem si dát předsevzetí, že příští měsíc zkusím ten spánek trochu zprůměrovat, ale vzhledem k tomu, že mě čeká pitevní týden.🙄😢 Tak třeba ten přespříští měsíc.😂

A u tohoto stolu sedíme 2, ano 2, a stejně potřebujeme milión věcí.😂

Pak tu mám jednu hlášku, kterou jsem zaslechla před studovnou od zahraničních studentů „Where's my life?“ - asi tak nějak se cítíme všichni, dokonale vystihující řečnická otázka. Došlo mi, že jsem hodně omezila své aktivity mimo medicínu, není na to čas. Například mi chybí nějaká fyzická aktivita, i když se za ten den dost nachodím, tak si myslím, že by mi takový běh nebo posilování/protahování hodně pomohlo, jak po stránce fyzické, tak možná ještě více po té psychické. Tak už mám další předsevzetí na příští měsíc.😅

Ale to, co je naprosto nejlepší na medicíně, je to, že tu najdete kamarády na život a na smrt. Doslova.😂 Ono to studium opravdu hodně sbližuje, hlavně když si máte s kým zanadávat, jak se z vás stal zombie a nic nedáváte. 

Tak to byl můj pokus o náhled do medikova přežívání na škole. 😂 Chtěla jsem to zakončit nějak optimisticky, ale příští týden nás čeká předpitevka, potom pitevní týden a popitevka. I like it!👌 Tak nám držte pěsti, protože to bude potřeba.

Kdyby jen pondělí...

Ale jinak to stojí za to.😆 Každý den si říkám: Ještě to nevzdávej! a tím bych to dnes ukončila, ještě to nevzdávejte!💪

Ale podzim, tak ten je tu nádherný! ♥


  • Share:

You Might Also Like

2 comments

  1. Dík za pěkný článek. c: Na medicínu se hlásím tento rok a je pro mě docela motivující, že jsi nedávno přidávala článek o shrnutí září v maturitním ročníku a teď už píšeš jakožto medička. Tak hodně štěstí přeju! Třeba se mi taky poštěstí. c: Ikdyž si mě trochu vyděsila. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za pěknou zpětnou vazbu. :D A také přeju hodně štěstí u maturity i u přijímaček. Snažím se ukazovat realitu, ale každý máme jiný pohled na věc, takže je určitě dobré udělat si obrázek na základě informací od více lidí. A abych to ukončila nějak hezky, tak i když je to sakra náročné, tak to stojí za to a přijdou momenty, kdy cítíš, že tohle je ta tvá cesta. ;)

      Vymazat