Třeťák - zimní semestr

By Áďa - února 03, 2024

 Ahoj, vítám vás všechny u dalšího článku, tentokrát se vrhneme na zimní semestr ve třeťáku. Dozvíte se zde, jak probíhá výuka jednotlivých předmětů, co je třeba si obstarat za knížky, do jakých naopak není potřeba investovat a jak se připravit na samotné zkoušky na konci zimního semestru. Tak jdeme na to :D

Většina semestru se nesla ve znamení mikrobiologie.


Jak řekla naše vyučující na patologii: „Zámečník je nejlepší antikoncepce.“ Myslím že když k tomu přidáme ještě Nečase, Koláře a repetitorium, šance na otěhotnění se velice blíží nule.

Mikrobiologie

V zimáku ve třeťáku jsou sice 3 takové hlavní předměty - mikrobiologie, patologie a patfyz, ale jelikož v zimním zkouškovém je zkouška právě z mikry, tak jsem se rozhodla, že tímto předmětem začnu. 
Cvika z mikry už znáte z letňáku, v podstatě nepocítíte žádnou změnu. Záleží určitě, koho dostanete za vyučující, někteří toho po vás budou vyžadovat více a na cvika se budete muset více připravovat a někteří toho po vás moc chtít nebudou. (to byl i můj případ😅my měli hodně volný režim, ale absolutně si na to nestěžuju! Sice jsem se trochu bála, jestli toho pak nebudu litovat u praktické zkoušky, ale bála jsem se naprosto zbytečně.) Je fajn si na cvika půjčit/koupit skripta z mikrobiologie, každý týden vám na moodle přistane, co za téma se bude zrovna probírat a je fajn si to v těch skriptech aspoň trochu pročíst, abyste věděli, co budete vůbec na daném cviku dělat.

Skripta na cvika z mikry (existuje ještě druhý díl, jen ho nemám na fotce)

Co se týká přednášek, samozřejmě že je lepší tam chodit, ale pokud jste typ člověka, kterému přednášky opravdu nic nedávají, tak to asi nemá cenu lámat přes koleno a učte se tak, jak to vyhovuje právě vám. Já jsem určitě nebyla na všech přednáškách, ale sem tam jsem tam zavítala. Zpětně bych opravdu doporučila přednášky od našeho pana děkana prof. Koláře, umí tu látku přednášet velice poutavě a zajímavě, často taky přidává různé kazuistiky a komunikuje se studenty, což je fajn, že jsou ty přednášky více interaktivní (ovšem má to i efekt, že si připadáte jako 💩, když nevíte odpověď na žádnou jeho otázku😂, ale z toho si nic nedělejte, to je doufám normální). A když prof. Koláře schytáte u zkoušky, tak po vás bude chtít věci právě ze svých přednášek.

V průběhu semestru se po vás nebudou chtít žádné testy, někteří zkoušející vás možná budou zkoušet, ale většina se ptá jen tak do pléna, co se bude dané cviko dělat, takže to není třeba jako na biochemce, kde by se po vás chtěl stopadesátistránkový protokol a vyučující po vás vyžadovali perfektně zvládnutou teorii jako na zkoušku. Zápočet s naší vyučující byl v podstatě jen za docházku. O to víc ale budete muset zabrat sami!! Čím dřív začnete s učením na zkoušku, tím lépe! Já začala hned zkraje nového semestru, od října už jsem měla plán na učení. Nejdřív mě napadla velice bláznivá myšlenka, že bych zkusila předtermín.🤡🤡No tak to úplně nevyšlo.😂 Toho učení bylo trochu víc, než jsem čekala a taky jsem musela vysadit s učením na mikru vždy okolo testu z patfyz, takže pak se to trošku protáhlo. Nicméně za začátku října jsem měla pocit, že se do toho učení nemůžu absolutně dostat, plus se do toho přidaly psychické problémy, čemuž jsem se věnovala v minulém článku. Popravdě v tu chvíli to byla taková beznaděj, že jsem myslela, že snad ani nedokážu splnit všechny zápočty, natož se naučit na zkoušku a dojít na ni. Takže jsem se to učení jen tak pasivně snažila udržovat, každý týden jsem zjistila, že jsem se svým plánem opět v mínusu a musím ho opět přehodnotit. Nicměně věci se v prosinci začaly trochu obracet k lepšímu, zápočty jsem nějak zvládla splnit, překvapená sama sebou, protože ani v tento úspěch jsem pomalu už ani nedoufala. Taky jsem nějak dotáhla ke konci první učení mikry na zkoušku, než začaly Vánoce. Na vánoční svátky jsem si dala pár dní volna absolutně bez učení, což bylo moc fajn.😀 A 27. 12. už jsem se do toho opět ponořila a čekalo mě opakování, u kterého jsem samozřejmě zjistila, že už si nic nepamatuju a že se to všechno učím v podstatě úplně odznova. (což jsme tak měli skoro všichni, takže nepanikařte, pokud budete mít stejné pocity u opakování mikry. Nakonec jsem šla na zkoušku 18. 1., takže po Vánocích jsem na opakování měla ještě nějaké 3 týdny, do toho jsem ještě musela napasovat učení na praktickou část zkoušky z mikry a pak se mi povedlo v posledním týdnu všechno zopakovat ještě jednou, i tak jsem měla pocity, že to mám všechno absolutně pomíchané dohromady a že bych na celou mikru potřebovala minimálně jeden rok.😅

Co se týká struktury zkoušky, úplně celá zkouška z mikrobiologie se skládá ze 3 částí. První částí je praktická zkouška, na kterou jdete týden před vaším zapsaným termínem na teoretickou zkoušku (pokud jste ale zapsaní na první týden v lednu, praktická vás bude čekat ještě před Vánoci), celý rozpis, kdo kdy jde na praktickou, najdete na moodlu. Při učení na praktickou jsem se rozhodla pro strategii, že se budu věnovat pár dní jen praktické a učení na teoretickou na chvíli odložím. Dala jsem si na to 3 dny, za první den jsem projela první půlku otázek, druhý den zbytek otázek a třetí den jsem to všechno ještě jednou zopakovala. Na matroši existují vypracované otázky, které jsou asi na 40 stránek, ty jsou moc fajn na takový ten základní přehled, doporučuju to ale kombinovat s dokumentem, který vytvořila jedna slečna z našeho ročníku (👏velké díky!), který je asi na 100 stránek, ale jsou tam i obrázky s přesným popisem, co se v jakém úkolu dělá. A jelikož jsem přes rok na cvikách absolutně nevěděla, která bije, tak mi tohle moc pomohlo.😅💪 Ale za ty 3 dny se to dá v pohodě zvládnout! Samotná praktická zkouška probíhá tak, že si vytáhnete jednu otázku, kde máte nějaký praktický úkol + odběr nějakého biologického materiálu a k tomu vám zkoušející vybere agar s bakterií, kterou máte poznat + určit, na jakém agaru je a jak jste na to přišli (např. jaká tam je hemolýza, jestli je třeba laktóza+ atd.). Nemusíte se toho ale vůbec bát, zkoušející na praktické jsou strašně hodní, pokud něco přesně nevíte, tak se vám snaží pomáhat. Potom co splníte praktickou, tak vás čeká teoretická zkouška, která je ústní, taháte si ze 3 okruhů po jedné otázce - obecná mikrobiologie, bakteriologie a virologie, parazitologie, mykologie.

K učení na samotnou zkoušku existuje spoustu materiálů - Votava, vypracky, které jsou dělané z Votavy, Repetitorium a Zásady ATB léčby od Koláře. Starší zkoušející zkouší podle Votavy, mladší zkoušející zkouší zase podle Repetitoria, takže si asi nevyberete.😅 Já jsem se učila následovně - první okruh mimo atb a imunitu z vypracek (v repetitoriu mi přišlo, že je toho opravdu málo z té obecky), atb jsem se učila z Repetitoria a z Kolářových přednášek, které byly v ls ve druháku. A imunita, to byla katastrofa, ve vyprackách tisíc stránek, které jsem absolutně nechápala😂, v repetitoriu toho bylo zase málo oproti vyprackám a nebyla jsem si jistá, jestli to bude stačit. Nakonec jsem oba tyto zdroje nějak zkombinovala, ale jelikož jsem si imunitu u zkoušky nevytáhla, tak se asi už nikdy nedozvím, jestli by to stačilo.😅Ale doufám, že jo! Pak tu máme druhý okruh, na to bylo absolutně úžasné Repetitorium!!😍 Plus jsem si na všechny bakterie nakoukala Sketchy micro (taková stránka v aj, kde se učíte bakterie podle obrázků například pouště nebo dětského pokoje😅, ale opravdu je to úžasné a hodně efektivní!) Třetí okruh byla taky hrůza, hlavně ti paraziti a houby.😵 Tady mi přišlo, že naopak v Repetitoriu je celý třetí okruh rozepsaný až moc dopodrobna, takže jsem se ho učila z vypracek v kombinaci s videi Sketchy micro.

Sketchy ♥

Když přijdete na teoretickou zkoušku, nejdřív vás čeká test, který se ale zas tak moc nehrotí, i kdybyste ten test nenapsali, tak vás k ústnímu zkoušení pustí. Někteří zkoušející na ten test moc nehledí, hlavně je zajímá, co jim povíte u ústní, jiní ho ale budou rozebírat a budou se vás ptát, proč jste něco zaškrtli špatně, zase hodně záleží, ke komu půjdete. Nicméně ty otázky v tom testu nebyly tak těžké a to to říkám já! Takže to znamená, že opravdu nebyly moc těžké.😂 Po tom, co napíšete test, jdete si tahat otázky, já jsem si vytáhla: Metabolismus bakterií, Borrelia a Picornaviridae. No v první moment jsem se docela vyděsila té Borrelie, jelikož jsem si ani nemohla vzpomenout, co za onemocnění jenom způsobuje. No ale sedla jsem si na potítko a začala jsem se věnovat těm dvěma zbylým otázkám a snažila se nepanikařit. Po chvíli, kdy jsem se uklidnila, tak se mi vybavilo Sketchy video na Borrelii a najednou už jsem věděla. Takže veliké díky za Sketchy!!! Po chvíli si začali chodit jednotliví zkoušející do místnosti, kde jsme všichni psali potítko a začali si nás postupně brát. (malá poznámka pod čarou - u zkoušky je opravdu ta nejvíc zlatá paní sekretářka, která se vás snaží posílat ke zkoušejícím podle vašich otázek, abyste nešli například s houbami k vy víte komu.😅) Všechna čest a sláva paní sekretářce na mikrobiologickém ústavu, zlatá žena! Já sama jsem šla k mladší zkoušející, k paní doktorce B., která byla naprosto úžasná, zkoušení bylo neskutečně příjemné, ani jsem nevěděla, že ta zkouška může být i příjemná.😀 Bylo fajn, že se mě ptala hlavně na kliniku a diagnostiku, prostě to, co pak v praxi nejvíc využijeme. Ani nevím, jak dlouho jsem tam mohla být, ale myslím, že to mohlo být tak 20 - 25 minut. Opravdu bych vám všem přála takto příjemné zkoušející, protože tohle bylo za mě moc fajn! 

No a bylo to za mnou😀koneec, už žádné učení a konečně volnoo! Po samotné zkoušce jsem opět myslela, že odpadnu únavou a ani 2 kafe to moc nespravily.😅 Ale konečně přišel čas, kdy to můžu pořádně dospat a věřte mi, že jsem to opravdu dospávala několik nocí. Krom toho jsem měla i další dny po zkoušce tiky, že se musím jít učit a strach z toho, že nestíhám.😂 Aneb rekonvalescence ze zkoušky z mikry pár dní trvá.

Tak to byla moje mikra, závěrem bych vám doporučila dát si na ni opravdu hodně času, radši víc než míň. Začněte pomalu opravdu už během semestru, poděkujete si za to pak! Dejte šanci Sketchy, je to opravdu moc fajn! A až budete opakovat, nepropadejte panice, že si nic nepamatujete, je to normální a ono se to na té zkoušce pak nějak vybaví, když na sobě budete tvrdě makat!

Patologie

Někdo mi před třeťákem řekl, že tento ročník bude strašně náročný, bude toho extrémně hodně, ale na druhou stranu, že už to začne být opravdu zajímavé. A měl pravdu, je toho fakt hodně, ale je to zase o kus zajímavější než ty předchozí dva roky. Jak mikra, kde řešíte už reálné pacienty, diagnostiku, léčbu, tak patologie, kde zjistíte, co všechno se může pokazit v lidském těle a že toho opravdu není málo, jak je to ale všechno komplexní, zajímavé a všechno se vším souvisí, potom se přesunete do patfyz, kde před vás vyučující předhodí reálnou kazuistiku - pacient přijde na urgentní příjem, stěžuje si na to a to, co byste mu odebrali, na co byste se ho zeptali v anamnéze, jak byste ho fyzikálně vyšetřili atd atd a i když toho ještě spoustu neumím, tak mě extrémně baví tyhle reálné příběhy, snažit se něco vymyslet z toho, co už znám a občas se i v něčem trefím a pak je to moc fajn a zase taková motivace to ještě nevzdávat (aneb mé motivační já, které má právě po zkoušce😂). Ale teď už pojďme k samotné patologii!

Cvika trvají 3 hodiny, část cvika strávíte u mikroskopů, kde budete prohlížet různé preparáty, další část cvika bude na pitevně, pokud se teda zrovna bude pitvat. Pokud jste v pondělní ranní skupince, máte asi největší šanci být na pitevně co nejvíce. Pokud jste odpolední skupinka, asi se na pitevnu zrovna moc nepodíváte. Já měla patologii ve středu kolem poledne a na pitevně jsme byli asi tak na polovině cvik, možná ani to ne. Patologická pitva se trochu liší od té anatomické, kde jsme se setkávali s kadavery převážně starších lidí, kteří byli po smrti fixovaní třeba rok (nejsem si už přesně jistá tou dobou), kdežto na patologické pitevně jsou to lidi jakéhokoliv věku (samozřejmě i na anatomické pitvě můžou být různě staří lidé, jen to tam není tak časté), kteří zemřeli třeba před pár dny. Pak existuje ještě soudní pitva, která nás bude čekat ve vyšším ročníku, ale ve zkratce rozdíl mezi patologickou a soudní pitvou - na patologii je poslán člověk, který zemřel v nemocnici, neví se třeba, proč zemřel a účelem té pitvy je potvrzení diagnózy nebo zjištění nemoci. Oproti tomu soudní pitva je indikována u osob, kde existuje podezření na zavinění smrti nějakou další osobou nebo je tam zřejmé násilí. Zpátky ale ke cviku, na každé hodině budete psát test, náročnost testu se liší podle jednotlivých vyučujících, někteří dělají testy těžší, jiní zase lehčí. Ale myslím si, že je fajn, že tam ty testy jsou, donutí vás to aspoň trochu se na ta cvika připravit.

Přednášky z patologie jsem zkusila, ale nic mi to nedávalo. Taky jsem měla extrémní štěstí na to, že když jsem tam nešla, tak ten přednášející říkal zrovna důležité věci ke zkoušce a když jsem tam šla, tak přednášející třeba ani nedorazil.😊 Takže mi to asi nějak nebylo souzeno. Ponaučení - nechoďte na přednášky, kam jdu já, s velikou pravděpodobností ta přednáška bude stát za prd.😂

Zápočet za zimní semestr jsme dostali za docházku a za splněné průběžné testy. Na průběžné testy se vám hodí hlavně prezentace na dané cviko, já jsem taky zkusila skripta z patologie, kde bylo absolutní minimum z minima, nedostačující ke zkoušce, ale na první přehled, o co vůbec jde, to bylo fajn. A hlavně se mi líbilo, že to bylo krátké.😂 Pak samozřejmě Zámečník nebo vypracky. Ale celý semestr jsem na to opravdu čas neměla, takže Zámečníka jsem otevřela jen asi na první 2 cvika a pak už na to nebyl čas. Ale plánuju to v letňáku všechno dohnat!💪 (Respekt všem mým spolužákům, co na každé cviko z patologie tahali Zámečníka)

Patologická fyziologie

Na patfyz se nám prostřídaly 2 vyučující a doslova to bylo jako nebe a dudy. Jedna vyučující jen četla prezentace a z hodin jsem si absolutně nic nepamatovala, druhá vyučující při výkladu po třídě běhala, kreslila, hrála divadlo, živě s námi komunikovala, asi nejvíc interaktivní výuka, co jsem za celý život zažila a bylo to skvělé! 

Cvika jsou většinou jen teoretická, ale záleží na samotných vyučujících, jak vám výuku ozvláštní, někteří přidávali kazuistiky, s některými se hrálo kahoot. Párkrát za semestr jsme byli i v centessimu (simulační centrum), na poslední hodině jsme šli do třídy s figurínou, která dokázala nasimulovat základní životní funkce, mohli jste si ji poslechnout, prohmatat, změřit tlak, nahmatat tep. Doslova jsme si zde hráli na doktory😅jako skupinka jsme měli pacienta vyšetřit, odebrat mu anamnézu, mohli jsme si vyžádat i výsledky z laborky a na základě toho všeho určit diagnózu, tak to mě hodně bavilo!

Přednášky z patfyz se konaly opravdu v naprosto nejmíň vhodný čas, ve čtvrtek večer, takže podle toho vypadala i účast. Já jsem tam párkrát zavítala, protože jsem to chtěla zkusit, ale hodně záleželo, kdo zrovna přednášel a co bylo za téma.

Pro udělení zápočtu musíte napsat průběžné testy dohromady na více než 66,7 %, což se zdá jako ne zas tolik procent, ale ty testy byly jak kdyby spadly z vesmíru. Moc jsme nikdo nevěděli, odkud se na ně máme učit. Prezentace na cvika, Nečas, vypracky, Maruna... Nečase jsem vzdala hned😅, a tak jsem kombinovala prezentace na cvika, vypracky a testové otázky z Maruny, které se obzvlášť vyplatilo projít, protože otázky se s nimi celkem shodovaly. No zadarmo ty testy nebyly, nebo aspoň pro mě ne. V těch testech jsme měli 8 otázek abcd multiple choice + jednu vypisovačku za 2 body. Pokud někdo nesplnil požadovaná procenta na konci semestru, musel psát zápočtový test. K tomu já vám ale víc neřeknu, protože mě se to netýkalo (naštěstí🙏).

Maruna (měli byste ho najít i na matroši)

Vnitřní lékařství 1

Tento předmět budete mít každý týden a budete chodit na II. interní kliniku - na gastro. Nejdřív vás čeká seminář nebo spíš taková přednáška na určité téma, na druhou půlku cvika máte rozpis pro každou skupinku. Každý týden se to střídá, kde zrovna jste a měli byste si obejít všechno, mojí skupince se to třeba povedlo, ale vím, že některé skupinky s tím rozpisem nebyly úplně spokojené. Za celý ten semestr byste si měli oběhat lůžkové oddělení, kde budete odebírat pacientům anamnézu, někteří lékaři na nás měli víc času a jednotlivé pacienty si s námi do detailů prošli, ukázali nám třeba i jak dělají ultrazvuk. Pak jsme se taky v rámci tohoto předmětu dostali na gastroskopii, kolonoskopii a zrovna my měli štěstí, že jsme viděli i endoskopii pod ultrazvukovou a rentgenovou kontrolou, což byl taky velký zážitek. Dále jsme se taky dostali k pacientům na jip.

Sem budete chodit na internu.

Na začátku předmětu dostanete stážový list, kam budete sbírat razítka na každé hodině, ten hlavně nikde neztraťte, budete ho pak odevzdávat při zápočtu. Pro zápočet potřebujete teda jen ten stážák a mít splněnou docházku, nikdo vás na nic zkoušet nebude.😀

Klinická propedeutika

Tento předmět se skládá ze cvik na jednotlivých klinikách a z přednášek ve velké posluchárně ve škole. Na cvikách budete střídat ob týden pediatrii a chirurgické obory. Byl to opravdu takový úvod do těchto oborů, hodně záleželo na tom, kteří doktoři nás zrovna dostali na starost. Někteří nám toho předali opravdu hodně, u jiných jsme měli pocit, že tam pomalu překážíme.

Pro zápočet stačilo mít jen odchozená všechna cvika a odevzdat stážák s razítky.

Tady jsme si zkoušeli chirurgické šití. :D

Sociální lékařství a lékařská etika

Pokud si pamatujete na etiku z prváku, tak tohle je něco podobného. Asi by to i byl fajn předmět, ale v tu chvíli to berete jako něco, co vás zrovna zdržuje od učení.😅

Nicméně pro zápočet stačilo mít splněnou docházku a napsat test, ehm, byl to anonymní test, takže na něm absolutně nezáleželo a zápočet vám dali tak či tak.

Základy zubního lékařství 1

Tento předmět se skládal z pár přednášek ve velké posluchárně a já jsem tam teda popravdě moc nedávala pozor.😅 Ale zápočet jsme dostali za docházku.

Enzymologie v medicíně

Toto byl můj jediný volitelňák z celého zimního semestru, nechtěla jsem to zas tak moc přehánět s těmi volitelnými předměty. Ale bylo to moc fajn😀, pokud hledáte nějaký předmět, kam skoro nebudete muset chodit (pro zápočet jste tam museli přijít 3x) a nic tam nebudete muset dělat, tak si berte enzymy!😂 10/10

  • Share:

You Might Also Like

0 comments