Prvák - zimní semestr

By Áďa - února 05, 2022

 Tento měsíc jsem se zcela spontánně rozhodla, že místo deníčku za leden sepíšu shrnutí zimního semestru po předmětech a přidám nějaké své fígle pro budoucí prváky, jak to hlavně přežít.😅

Můj rozvrh na zs (zimní semestr) byl více než sympatický. 😃 Obsahoval jen 4 předměty, končila jsem ve čtvrtek v poledne a více méně všechna odpoledne jsem měla volné. Co víc si přát?👌😅 Ovšem co nebylo v zs, přijde v ls, kdy mě čeká škola až do pátku do čtyř.👍 Rady ohledně rozvrhu do prváku ode mě tudíž ještě nečekejte, protože po letňáku budu pravděpodobně mluvit jinak. 😅 Ale teď už k samotným předmětům, v zs jsem absolvovala anatomii, lékařskou chemii, biologii a biofyziku. (Někteří ještě latinu nebo nějaké volitelné předměty.)

Anatomie

Tento předmět je snad nejvíce ikonickým z celé medicíny, všichni se vás ze začátku budou ptát na anatomii, co pitvy, jestli tam jsou fakt mrtví lidi (🙃)... Ale ono je to zcela pochopitelné i pro vás tento předmět bude tím, co se budete neustále učit, co budete neustále řešit a týdny už nebudete brát podle kalendáře, ale podle sylabu na anatomii (true story🙃).

Co vás tedy na anatomii čeká? 2 přednášky po 1,5 hodině (nejsou povinné) a jedno tříhodinové cvičení (tam už je povolená absence jen 1 cvičení). Ano, 3 hodiny tam budete strašit.😂 Ale nebojte, nudit se tam opravdu nebudete a uteče vám to v cuku letu. Náplň cvičení z anatomie se může trochu lišit v závislosti na vašem vyučujícím. U nás to vypadalo tak, že se nejprve zkoušelo z věcí z minulého cvika (také ne pokaždé), potom s námi vyučující probral látku toho daného cvičení a pak se šlo na pitevnu, kde jsme si všechno ukazovali.

Pro to, abyste dostali zápočet z anatomie a tím tak splnili tento předmět v zs a mohli se posunout do ls (protože je to předmět na 2 semestry), musíte mít v pořádku docházku, průběžná zkoušení na lepší známky než F, splněnou předpitevku, popitevku a zkoušení z lebky (u některých vyučujících vás bude čekat i zkoušení ze srdce).

Z čeho se učit? Ideálem je samozřejmě Čihák, protože v Olomouci se zkouší z Čiháka, takže pokud jste tým Čihák, výborně, jen tak dál! 👍 Mně Čihák vyhovoval na pohybovku + svaly ze svalových tabulek od našeho anatomického ústavu. Ale s nervy a s cévami přišel problém, to jsem z Čiháka nedokázala přelouskat tak, abych to pochopila a ještě si to pamatovala, takže v tento moment přišel na scénu Memorix, na který od té doby nedám dopustit.😁 Potom také není od věci nějaký anatomický atlas - hodně používané jsou Netter, Yokochi, Petrovický, Sinělnikov. Já jsem měla v ruce Nettera a Yokochiho, ale v zs jsem je zase tolik nevyužívala, uvidíme, jak tomu bude v ls. Dalším skvělým studijním materiálem je aplikace Anatomy Learning - 3D Anatomy Atlas - ta mi vážně hodně pomohla k vizualizaci hlavně svalů v prostoru, moc doporučuju! Poté samozřejmě choďte do ossárka a na pitevnu a co nejvíc si to sami osahejte, ptejte se, zkoušejte se navzájem, hodně vám to pomůže. Dále doporučuju ještě přednášky na youtube od 2. lf.

Lékařská chemie

Na chemii vás opět čekají 2 přednášky po 1,5 hodině a jedno 1,5 hodinové cvičení. Uvidíte, jak vám budou přednášky vyhovovat, doporučovala bych aspoň prvních 14 dní chodit na všechny přednášky a pak zjistíte, na jaké předměty se vám vyplatí chodit a na jaké ne. Oproti anče jsem na chemii docela chodila, takhle to vyhovovalo mně, ale každý to má jinak. 🤷‍♀️ 

Chemie je předmět jen na 1 semestr, takže v prvním zkouškovém budete čelit tváří v tvář právě chemii. Nepatří k těm lehčím zkouškám, proto bych doporučovala přípravu na ni fakt nepodcenit. Abyste se k té zkoušce vůbec dostali, musíte mít opět splněnou docházku na cvičeních, odškrtnuté všechny protokoly, napsané průběžné testy, splněný zápočet z příkladů a po tomhle všem vás k té zkoušce pustí. Cvičení z chemie jsou jednou za 14 dní a vypadají tak, že se nejprve píše malý testík o dvou příkladech (na každé hodině). Oni vám budou říkat, ať se snažíte, je to fajn se na to koukat průběžně, hodí se vám to pak u zápočťáku, ale když sem tam napíšete test na 0 bodů, tak se nic neděje a opravovat si to nemusíte. Po testu se kontrolovali protokoly, jestli máme napsanou přípravu z domů (na to nezapomeňte, jsou schopní za to i vyhodit z cvičení a vy si to pak musíte nahradit někdy jindy). A potom se už šlo na praktickou část, ta byla většinou v pohodě, není se čeho bát.😉

A jak vypadá samotná zkouška z chemie? Oni vám vše důležité vysvětlí na přednášce, nemusíte se bát, že by se k vám ty informace včas nedostaly. Nebudu tu strukturu tady složitě vysvětlovat, spíš vám dám tipy, které by se vám mohly hodit. Zaprvé, z termínů bych doporučovala hned ten první po Vánocích (samozřejmě pokud jste masteři, tak můžete jít ještě před Vánoci😂taky možnost), já šla na druhý termín po Vánocích, ale s každým testem ta náročnost byla těžší a víc lidí neprošlo, tak to hlavně neodkládejte!🙏 Z čeho se připravovat? Přednášky, hodí se, občas tam říkají věci navíc, co nejsou ve skriptech, ale dá se to zvládnout i bez nich. Skripta - největší must have, nejlépe mít fotografickou paměť a pamatovat si slovo od slova, protože na té zkoušce bazírují na úplných mini detailech.🙈 Já fotografickou paměť nemám😂, takže moje strategie byla taková, že jsem se to snažila hlavně pochopit, některé kapitoly ale moc na pochopení nejsou, ty se prostě musíte nadrtit. Dále si udělejte kartičky na vzorečky a procvičujte je co nejvíc to jde. Potom příklady, na ty se taky nevykašlete. A poslední tip - staré testy, poklad! Hlavně si u ničeho neříkejte, že to tam nebude, to by museli být velcí masochisti, aby to tam dali.😂 Bude to tam, na to se vsaďte, mluvím z vlastních zkušeností (viz titrační křivky🙂). Kolik času si vyhradit na přípravu? Já si dala 3 týdny, někdo měsíc, někdo 2 týdny, liší se to. Ale ty 3 týdny jsou podle mě ok, dá se to dobře rozvrhnout, abyste měli čas i na spánek a nestrávili u toho 12 hodin denně. A potom přijde samotná zkouška (náš častý dotaz byl - co dress code? - v pohodě, na chemii to nikdo neřeší, jak někdo říkal v ročníkové skupině, klidně tam můžete přijít v pytli od brambor😂). Času je u zkoušky dostatek, není to jako na přijímačkách, kdy jste museli jet jako draci, tady si v klidu a pořádně vše přečtěte a pište vše, co vás napadne, snažte se ze sebe vydat maximum, každý půl bod se pak hodí!
Skripta a příklady na chemii - vše budete mít v elektronické podobě na moodlu.


Biologie

V zs vás na biologii čeká 1 přednáška na 1,5 hodiny a jedno cvičení na 2 a čtvrt hodiny. Cvičení se opět může lišit, náš kroužek zrovna schytal vyučující, která nám moc sympatická nebyla a nic nám zadarmo nedala. Vypadalo to u nás asi takhle: na začátku hodiny se zkoušelo z přípravy na dané cvičení nebo jsme to projeli společně ne na známky, přičemž se většinou zjistilo, že se nikdo nepřipravoval, takže se pak začalo známkovat.🙃 Po přípravě se šlo na praktickou část - mikroskopování. Mě to teda moc nebavilo😂, ale to je čistě můj subjektivní názor. Hlavně mě nebavilo ze všeho dělat protokoly, to byla hrozná otrava.🙈

Pro splnění tohoto předmětu za zs a postup do ls musíte mít splněnou docházku na cvičeních, průběžné zkoušení na lepší známku než F a napsané 3 zápočtové testy. Nebuďte jako já a hlavně neblázněte z toho, když ty zápočťáky nebudete dávat na první pokusy. Je na to nekonečně pokusů a jednou se to povést musí. A nepřipadejte si kvůli jakémukoliv neúspěchu v jakémkoliv předmětu méněcenně oproti ostatním, každý jsme jiný, každý máme jiné podmínky a to, že něco nebudete dávat, neznamená, že tu školu nedoděláte a že z vás nebude dobrý doktor, hned tyhle myšlenky zahoďte!

Biofyzika

Biofyzika je opět dvousemestrální předmět, v zs vás čeká jedna 1,5 hodinová přednáška (tam je teda docházka žalostně malá, protože 7:30 v pondělí - jako vážně?!🙈) a jedno cvičení taky na 1,5 hodiny. Na cvičení je opět fajn se dopředu připravit - aspoň tak, že si to jednou, dvakrát přečtete ze skript, které budete mít na moodlu (v podstatě všechny materiály budete mít na moodlu nebo na matroši). Někteří vyučující zkouší, ta naše nezkoušela🙏, takže to byla aspoň taková odměna za tu naši biologii. Cvika z biofyziky mě bavila, pracovali jsme s reálnými lékařskými přístroji, takže to byly příjemné hodiny.😃 Až teda na ty protokoly😂znovu a znovu, já ty protokoly tak nemám ráda! Málem bych zapomněla ještě na 4 cvičení, která absolvujete na počítačích a bude vás čekat statistika, citace, excel, word - opravdu základy, nic strašného a pokud si nebudete vědět rady, tak sousedi vždy poradí.😉

Pro splnění předmětu za zs potřebujete mít opět docházku v pořádku, průběžná zkoušení (pokud jsou), odevzdané všechny protokoly a to je vše - na biofyzice se žádné testy nepíšou.😁


Ještě dodám, že na všechny předměty budete potřebovat plášť a přezůvky (na anatomii a na chemii si ještě noste své vlastní rukavice) a je dobré mít 2 pláště - 1 na anatomii a druhý na ostatní předměty. 😃 To je pro dnešek ode mě už opravdu vše, budoucím prvákům přeju hodně zdaru, sil a nervů a nezapomeňte v mezičase mezi učením i na svůj osobní život, pamatujte, hlavní je projít!💪

  • Share:

You Might Also Like

2 comments

  1. Dobrý den, velmi zajímavý blog. Já jsem kdysi lékařskou fakultu taky zkoušel, ale zradily mě přijímačky z matematiky. Hlásil jsem se na obor IT v lékařství a trochu jsem to podcenil. Tak jsem šel pak cestou žurnalistiky, vystudoval jsem češtinu a teď dělám redaktora pro IT magazíny. :) I to je životní cesta. Přeju vám hodně štěstí! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den, děkuji za komentář a také Vám přeji hodně štěstí. Já zastávám ten názor, že je tolik životních cest, kolik je na světě lidí a každý máme tu svou, i když je častokrát plná různých odboček, kopců nebo rozcestí. Ať se daří! :D

      Vymazat