Prvák - letní semestr

By Áďa - července 23, 2022

 Přeju všem krásné prázdniny, dnes přicházím s článkem, který ocení zejména budoucí prváci, podíváme se totiž na letní semestr a vše co k němu potřebujete vědět. Tak jdeme na to. :D (Článek, kde se věnuju zimnímu semestru v prváku, najdete zde)

Anatomie

Výuka anatomie se v ls moc neliší od zs, přednášky budete mít stejně - každý týden 2 po 1,5 hodině. Řekla bych, že v ls byla návštěvnost přednášek vyšší než v zs, zejména na cns spousta lidí začala chodit. Já jsem to taky zkusila, ambiciózně jsem na začátku ls chodila pár týdnů na všechny přednášky, ale moc mi to nedávalo, akorát mi to bralo hodně času, který bych dokázala využít lépe. Tímto vás nechci odradit od chození na přednášky, doporučovala bych tam vždy ze začátku semestru aspoň jednou zajít a udělat si na to svůj vlastní obrázek. Poté určitě zkuste zajít na přednášky, až se začne brát cns, vím o hodně lidech, kteří si to nemohli vynachválit.

Cvičení z anatomie se vám v ls o trochu zkrátí, už to bude jen 2 a čtvrt hodiny, což těžko říct, jestli je výhoda nebo nevýhoda, protože my s naším vyučujícím jsme nikdy nestihli probrat vše, co bylo v plánu, a tak to bylo hodně o samostudiu. Náplň hodin se odvíjí opět od toho, kdo vás učí. Vím o vyučujících, kteří se začátkem cns přestali zkoušet, u nás se ale zkoušelo i cns. Někteří vyučující při cns už nechodí na pitevny, my jsme chodili, ale stejně to asi k ničemu moc není, protože v tom cns toho tolik neuvidíte.

V ls vás stejně jako v zs bude čekat také pitevní týden. Se spolužáky jsme se shodli, že v ls je to o hodně zajímavější než v zs, protože už to není o končetinách, ale pitváte vlastně celý zbytek těla, takže pokud jste ve správný čas na správném místě, můžete vidět například otevírání lebky nebo otevírání hrudníku (někdo si i sám šmiknul žebro😎). Jaké regio bych (ne)doporučila? Zlaté pravidlo zní: Nikdo nechce pitvat krk.😅 Takže pokud pitváte krk, budete mít náročnější předpitevku, ale potom se vám to zase vrátí na popitevce - něco za něco.😉 Já jsem v ls pitvala hrudník a taky bych toto regio hodně doporučila.😀 Co si taky myslím, že je hodně fajn, je regio abdominis, protože na popitevku i na samotnou zkoušku vám to pokryje hodně otázek. Ale ať už budete pitvat cokoliv, bude to rozhodně zajímavější než v zs, to vám garantuju.😅

Popitevka v ls, ufff, přezdívá se jí „menší zkouška z anatomie“, protože musíte ovládat všechny orgánovky, svaly, cévy, nervy na obličeji, krku, hrudníku, břichu, zádech a v pánvi. Málo toho rozhodně není. Ale není to nemožné! Co bych vám poradila, v pauze mezi semestry se podívejte na to git, aspoň si to přečtěte, potom si za to zulíbáte ruce. Já jsem se na to nepodívala, a tak jsem git viděla poprvé až při učení na popitevku a bylo toho hooodně a hlavně se mi to tolik nepamatovalo, jak jsem už neměla čas to víckrát zopakovat. Ale popitevkou jsem ten skluz nějak dorovnala a při učení na zkoušku to už šlo lépe.😀 Další rada pro letní pitevnu, jako v zs, choďte na tu pitevnu i ve volném čase, ukazujte si to se spolužáky, zkoušejte se navzájem. Ideál je naučit se doma teorii a potom ji jít převést do praxe na pitevnu. A poslední možná trochu nevyžádaná rada😅: Opravdu to učení na popitevku nepodceňte, na zkoušku to stejně budete muset umět a ve zkouškovém už nebudete mít čas něco jet něco do hloubky, takže čím lépe se to naučíte na popitevku, tím rychleji vám to půjde ve zkouškovém.😉

CNS, to si zaslouží vlastní odstavec. Začnete zlehka, míchou, potom kmenem - tam přijdou řezy - juchúúú. Připravte se na to, že hodně věcí nebudete chápat a že je to naprosto normální, že interoreflexní dráhy, bazální ganglia nebo limbický systém nepochopím asi nikdy, s tím jsem se taky musela smířit. Ale třeba se mezi vámi najdou jedinci, které cns uchvátí a i ta bazální ganglia vám odříkají i o půlnoci, i to je možné.😅 Pokud ale budete patřit do skupiny normálních smrtelníků, cns pro vás bude velice abstraktní, ale není nemožné se naučit alespoň nějaké základy a něco trochu víc do hloubky, abyste u zkoušky obstáli, jen vás to učení bude někdy sakra bolet, ale i toto je normální a rozhodně v tom nejste sami, jen to prosím nevzdávejte! Z čeho se tedy učit cns: Ze začátků se hodně doporučuje Druga, Grim (můj názor? Já to z toho absolutně nechápala🙈😅, ale někdo si to nemohl vynachválit), dále Neuroanatomie HK (Moc doporučuju, hodně to odpovídá otázkám u nás na upol, obsáhlost si myslím, že je také dostačující u většiny témat, ovšem něco budete muset stejně dohledat v Čihákovi), Čihák (z toho se podle mě učili fakt machři, já bych to z toho nepřelouskala, ale u některých otázek nebylo zbytí a i toho Čiháka jsem musela otevřít - viz capsula interna, rhinencephalon, fasciculus longitudinalis medialis...), neuroanatomie upol (sem určitě mrkněte, jsou tu zejména obrázkové materiály, řezy jsem se učila jen odtud, jelikož jsou to materiály přímo našeho anatomického ústavu, je zřejmé, že po vás budou tyto znalosti vyžadovat, takže tento zdroj při učení určitě neopomeňte), Memorix (na cns bych memorix zrovna moc nedoporučovala, protože spousta věcí je tam jinak zpracovaná, než jak chce náš anatomický ústav, ale když už jsem fakt nevěděla kudy kam, tak jsem z něho občas taky čerpala, ale spíš jsem ho měla jako doplňkový zdroj), Minimum CNS (zdroj alias „když už je nejhůř“, toto skriptum pěkně popisuje základy, jde to z toho hezky pochopit, ale jako jediný zdroj určitě ne - je tam opravdu minimum, takže fajn strategie je nejdřív si to přečíst z Minima a potom z dalších zdrojů na ty informace nabalovat). Já jsem ve finále při učení na zkoušku kombinovala všechny výše zmíněné zdroje kromě Drugy a Grima. Každému vyhovuje jiný zdroj, a proto je fajn se učit cns už v semestru a zorientovat se aspoň trochu v těch materiálech, abyste ve zkouškovém při opakování sáhli rovnou po zdroji, který už máte tzv. osahaný.😅

A teď samotná zkouška, zlatý hřeb celého prváku, co bych vám poradila, jaké jsou moje zkušenosti a z čeho se učit? Nejdříve, jak zkouška z anatomie vypadá: V 7:30 se dostavíte do anatomického podzemí a bude vás nejdříve čekat test (dost hnusný test😖), který musíte napsat minimálně na 12 bodů z celkových 20. Pokud ho napíšete, sláva, pokračujete k ústní, kde si taháte jednu čtyřkombinaci. Pokud test nenapíšete, pošlou vás domů a musíte se ve stagu zapsat na nový termín zkoušky, plus je, že nepřicházíte o žádný termín, máte stále 3 pokusy. (Pokud se stane, že napoprvé test napíšete, ale nedáte ústní, už o 1 pokus přicházíte, ale příště už nemusíte aspoň psát test a jdete rovnou k ústní.) Pokud jdete psát test už podruhé, jste stále na 1. řádném termínu, když napíšete, sláva, pokračujete k ústní, když ale test nenapíšete ani podruhé, už se vám maže jeden pokus a zbývají vám jen 2 a jdete zase domů. Musíte si ve stagu zapsat další termín a potřetí už test naštěstí nepíšete, ale jdete rovnou k ústní. Uff, to bylo vysvětlování, ale doufám, že v tom máte teď trochu víc jasno. 😅Opakovat na zkoušku z anatomie jsem začala po tom, co nám skončilo učení na všemožné zápočty z biochemie, histologie... Vyhradila jsem si něco málo přes 3 týdny, což bych doporučovala jako minimum. Dále tu visí otázka, zda se učit podle otázek (a třeba jet dohromady po komplexech - pohybovka, orgánovky atd.) a nebo podle čtyřkombinací (a tím pádem přeskakovat napříč tématy jak nejvíc to jde). Každému vyhovuje něco jiného, já jela podle čtyřkombinací a moc mi to vyhovovalo, protože už jsem si tím zvykala na zkoušku, kde si taháte právě jednu čtyřkombinaci, a navíc se mi líbil systém, že skáču z jednoho tématu k naprosto odlišným věcem, protože mě to učilo lépe si uspořádávat informace v hlavě a mluvit tak, aby to mělo hlavu a patu. Na rozjezdové tempo se nám s kamarádkami osvědčilo jet 4-5 čtyřkombinací denně. Když dejme tomu uděláte každý den 4 čtyřkombinace, tak za 17 dnů stihnete projet všechny otázky.💪 Samozřejmě tento plán počítá s tím, že už jste všechny otázky předtím alespoň jednou viděli, takže pokud jste na konci semestru a třeba jste ještě půlku cns neviděli, tak bych doporučovala nejdřív se doučit to cns a až potom najet na čtyřkombinace. (Když jsem se pak učila na druhý pokus na anatomii, zbývalo mi 10 dnů, bylo potřeba najet na tempo 7 čtyřkombinací za den. Jde to, když už to vidíte vlastně potřetí - něco i počtvrté, popáté..., jde to o hodně rychleji. ;), takže pokud byste byli ve stejné situaci jako já, tak neklesejte na mysli, vše se dá zvládnout.) Další otázka: z čeho se vlastně učit? Největší ideál je samozřejmě Čihák 1 - 3, protože z něj vycházejí už ty zkouškové testy. Ale pokud se vám učí blbě z Čiháka a víc vám vyhovuje Memorix, taky to s ním zvládnete (oni vás učitelé rádi budou strašit, že Memorix je vysoce nedostačující, ať se z něj neučíte, ale co si budeme, kdo má čas číst ten petit v Čihákovi?!🙈). CNS je na vlastní kapitolu a to už jsem probrala výše.⬆ Možná vás napadne ještě otázka, zda si ve zkouškovém dát dříve anatomii a až potom ty „lehčí“ zkoušky a nebo si nejdříve odbýt ty menší zkoušky a až nakonec anatomii. Na toto podle mě není správná odpověď, já si myslím, že obě varianty mají svá pro a proti. Jak jsem to udělala já, se dočtete v deníčku za květen, červen a červenec. O anatomii bych mohla psát rozsáhlé eposy, ale už je načase se přesunout i k ostatním předmětům, které budete jako prváci v ls řešit.

Biologie

V ls vás na biologii čeká 1 přednáška na 1,5 hodiny a k tomu ještě seminář na třičtvrtě hodiny. Když jsme v rozvrhu viděli seminář a ještě ke všemu s úplně jinou barvičkou než ostatní předměty, tak jsme si všichni říkali, co to jako má být? Oni vám všechno samozřejmě na prvním semináři vysvětlí. Ale pokud jste nedočkaví, tak tady je předběžné info ode mě: Seminář je v podstatě taková přednáška číslo 2, je to také ve velké posluchárně a vždy se tam probírá teoretická příprava na cviko, které budete mít daný týden. A proč to není označené jako přednáška? No protože na přednáškách je účast dobrovolná, na semináři ovšem povinná. Oni vám řeknou, že se může stát, že si váš cvičící přijde na seminář zkontrolovat docházku (u nás tam za celý půl rok nikdo nikdy nekontroloval docházku, i když nás tam ke konci sedělo už třeba jen 20 a bylo jasné, že tam celý ročník úplně není😂). Tento fakt a takovou poznámku pod čarou ale neříkám pro to, abyste to flákali, já tam chodila každý týden a ty informace se vám opravdu hodí na cviko, nebudete tam koukat jak sůva z nudlí a budete aspoň trochu vědět, co se dělá. (Ovšem když je vám třeba špatně, bolí vás hlava nebo se stane nějaká mimořádná událost, tak vám nikdo neutrhne hlavu, když tam jednou dvakrát nepůjdete, ale když se na to každý týden vyprdnete, že se vám nechce, tak to potom v té posluchárně vypadá trochu blbě, když je tam 20 lidí.🙃)

Cvika jsou v ls opět kratší oproti zs a řekla bych, že jsou rozhodně i zajímavější, budete se totiž věnovat hlavně genetice. Co si na cvika nosit? Oproti zs jsme nepotřebovali pláště, postačí vám přezůvky, skripta na ls - v papírové či elektronické formě (myslím, že s ipady při výuce většina vyučujících nemá problémy), psací potřeby, kalkulačku, něco na poznámky (nebo si můžete vše psát do ipadu, to je na vás). Opět záleží, kdo vás bude učit a jaké budeme mít nároky. Já jsem na oba dva semestry vyfasovala vyučující, u kterých neexistovalo se dopředu na probíranou látku nepodívat (což se mi aspoň vyplatilo potom u zkoušky), ale ne všichni vyučující přes rok tu biologii takhle hrotili.😅 Oproti zs vás čeká ještě jedno milé překvapení v ls: Nebudete muset dělat protokoly.😁

Zkouška z biologie je formou testu na počítači, kde budete mít (pokud se zase příští rok nebude vše měnit🙃) otázky, kde je 1 správná odpověď, dále otázky, kde je správně 1 nebo 2 odpovědi a nakonec 5 otázek vypisovacích. Z čeho se učit a kolik času je potřeba? Já jsem si dala 6 dní a podle mě je to takový ideál. Učila jsem se ze svých výpisků z prezentací ze cvik ze zs, ze skript na cvika (zs i ls), dále ze svých výpisků ze seminářů z ls a potom ze 100 stránkových skript, která jsou na matroši. Jsou to přepsané přednášky z celého roku do textu. To mi moc vyhovovalo a doporučuju!👍 Je dobré se extra zaměřit na nádory, transplantace, tumor-supresorové geny a opravdu to pochopit a umět to. Samozřejmě musíte umět vše, ale toto jsou taková složitější témata, která by člověk přešel s tím, že něco k tomu ví, ale fakt to neodflákněte! Dále si propočítejte příklady ze skript, ale pokud jste je poctivě počítali přes rok, tak s tím u zkoušky nebudete mít problém.😉

100 stránková skripta z biologie

Biofyzika

Výuka biofyziky je v ls podobná té v zs. Přednášky opět v pondělí od 7:30🙈kdo toto vymyslel?! Přiznávám se, že jsem byla v ls pouze na první přednášce a ta byla super, bavila mě, ale ten nekřesťanský čas 7:30 a pondělí.😣

Cvika jsou stejná jako v zs, opět budete pracovat s reálnými lékařskými přístroji😎 a opět budete dělat protokoly. V průběhu ls vás také budou čekat 4 cvika na počítačích, kde na tom 4. budete psát test ze statistiky (jedna z podmínek udělení zápočtu). Ty hodiny na počítačích mi popravdě nic nedaly a neshledala jsem doteď žádný důvod, proč jsme to dělali a proč ten test ze statistiky.🙈 Ale projít se tím musí, takže z čeho se na to učit? Určitě se podívejte na seznam otázek na moodlu (co se po vás vůbec bude chtít) a potom doporučuju 80 stránková skripta, co najdete na matroši. (Já jsem si z těch skript udělala výpisky, mám je v pdf a řekla bych, že je to takový největší základ na 6 stránkách, kdyby měl někdo zájem, pište mi o ně na mail jdusizasvymsnem@gmail.com) Plus je dobré umět počítat příklady, i ty hnusné na chí-kvadrát test.🙈

Zkouška z biofyziky má 2 části, první je praktická, kde si vylosujete jedno ze cvik a provedete dané měření ve dvojici. Zkoušející se vás potom doptá na nějaké věci a máte hotovou půlku zkoušky.😀 Praktické se není třeba obávat (pokud si teda nevytáhnete mr), pro mě to byla jedna z nejpříjemnějších zkoušek. Další část zkoušky je teoretická - ústní, zde si taháte dvojkombinace. Opět v pohodě zkouška, týden na ni bohatě stačí (klidně i méně). (Pro představu uvádím, jak dlouho jsem se učila já: statistika - víkend; praktická - 1 den; ústní - 2,5 dne😂chtěla jsem tomu dát víc času, ale nebylo zbytí, každopádně vše vyšlo v pohodě.💪) Z čeho se učit na praktickou a na ústní? Na praktickou najdete vypracované otázky na matroši + návody ze cvik, na teoretickou podle mě úplně stačí krátká 56 stránková skripta na matroši (plus informace, které mi nebyly jasné, jsem si dohledávala v učebnici Medicínská biofyzika nebo na wikiskriptech).

56 stránková skripta

Histologie a embryologie 1

50 odstínů růžové začíná! Bude vás čekat 1 přednáška na 1,5 hodiny - já tam byla párkrát, ale řekla bych, že mi to nic moc nedalo. Jděte se tam aspoň jednou podívat a pak se rozhodněte, jestli vám to za to stojí. Cvika jsou na 2 a čtvrt hodiny a budete tam prohlížet histologické preparáty v Olyvii a u toho si vytvářet vlastní prezentace (nebudete kreslit, takže pastelky nepotřebujete😅). Jsou to hodiny v pohodě, není třeba se z nich stresovat.

Pro zápočet na konci semestru musíte splnit 3 průběžné testy alespoň na 70 %. Určitě se při učení na testy zaměřte hlavně na preparáty. A z čeho se učit? Doporučuju Přehled histologie člověka v obrazech I. a II. . Vyučující vám budou doporučovat Junquierovy základy histologie - taky jsem to z nich zkoušela, ale ty informace jsou tam hodně obsáhlé (na zkoušku to předpokládám více využiju), ale na testy v prváku bohatě stačí ty přehledy.😀

Biochemie 1

Už jste si po zs spokojeně mysleli, že vám ústav lékařské chemie a biochemie dá konečně pokoj? Bohužel nedá.😂 Bude vás čekat 1 přednáška po 1,5 hodině a k tomu cviko taktéž po 1,5 hodině. Na přednášky jsem opět moc nechodila.😅 Já se to radši učila sama doma.

Na cvika si budete každý týden dopředu připravovat protokol doma + na moodlu naleznete instrukce na každý týden. Na hodiny si určitě noste plášť, rukavice, psací potřeby a pravítko. Je dobré si pořídit skripta Praktikum lékařské chemie a biochemie, ale pokud je nebudete mít, tak si můžete každý týden tisknout probíranou kapitolu, protože vám to budou postupně nahrávat na moodle. Doporučuju se na ta cvika připravovat, protože na každé hodině budete psát test (teorie + sem tam nějaký příklad) a abyste se na konci semestru vyhnuli zápočtovému testu, tak musíte z průběžných testů nasbírat 70 % bodů. (U nás většina ty body zvládla nasbírat, takže se to dá zvládnout😀.) A z čeho se učit na biochemii? Často budete otevírat skripta z chemie ze zs a potom samotné protokoly, které si vypracujete. Já jsem ještě sem tam mrkla v knihovně do Harperovy ilustrované biochemie, Barevného atlasu biochemie a do Ledviny (Biochemie pro studující medicíny I. a II. díl). Ledvina za mě docela stručný, ale ten zbytek je dobrý.👍 Každopádně myslím, že tyto knížky využiju spíš teď ve druháku při přípravě na zkoušku. Určitě hned tyto knížky neskupujte, bohatě stačí to Praktikum.

Latina a lékařská terminologie

Latinu má půlka ročníku v zs a druhá půlka v ls - já ji měla v létě, což je ta „horší“ varianta (v zimě toho je méně😅a v létě je toho hodně už bez latiny, natož s latinou), ale nevěště hlavu, pokud taky vyfasujete latinu v létě, taky se to dá zvládnout a oproti těm, co ji měli v zs, budete mít tu výhodu, že už budete za půl roku s anatomií výslovnost ovládat na jedničku a už taky budete umět spoustu slovíček.

I přesto, že na hodinách se žádné průběžné testy na známky nepíšou, je fajn věnovat aspoň těch 5 minut před hodinou úkolu z předešlé hodiny. 😅 Popravdě, kdo se učil slovíčka z hodiny na hodinu? Byl by to samozřejmě ideál, ale v ls se to moc nedá. Zkouška je potom také formou testu a musíte mít 26/40 bodů, abyste uspěli. Kdybyste chtěli, tak můžete dále pokračovat i na ústní (ale to je dobrovolné, takže reálně kdo by tam chodil?!😂). Z čeho se učit? Doporučuju slovíčka z učebnice Latinská lékařská terminologie (do které se vyplatí investovat a pak zase prodat😂), se kterou se pracuje přes rok. Malá rada - učte se jen slovíčka, se kterými se někdy pracovalo v hodině, rozhodně se neučte slovíčka typu vypadnutí bulbu z očnice!😂 Fakt jen ta základní, ta složitější v testu nejsou. Dále si určitě zkuste 2 cvičné testy na moodlu, protože přesně takhle zkouškový test vypadá. Jak dlouho se učit? Sebekriticky zhodnoťte, jak jste se přes rok na latinu učili a jestli vám to šlo, tak nějak samo s citem pro jazyk nebo jestli to spíš dřelo. Max týden si na to dejte, ale dá se to zvládnout i za kratší čas.😉

První pomoc

Za mě nejlepší předmět z celého roku!♥ Předmět, kde jsem si řekla: Jo, stojí to za to! Z první pomoci vás budou čekat přednášky v pondělí večer (zrovna v takovém blbém čase). Konají se jednou za 2 týdny a jsou opravdu zajímavé, přednášející tam vypráví i příběhy ze své praxe. Cvičení jsou potom 3 za semestr, na prvních dvou budete dělat modelové situace, zkoušet si vázat tlakový obvaz, KPR na figurínách (dospělý, dítě, novorozenec) a na tom třetím bude probíhat tzv. kolokvium = zkoušení, abyste dostali zápočet. Není se ale vůbec čeho bát, vyučující jsou v pohodě a buď si budete o všech možných situacích povídat v kroužku, nebo si po dvojicích půjdete tahat modelové situace. 

Etické základy komunikace pro odbornou praxi 1

Tento předmět vás bude čekat jenom dvakrát za semestr, ale jedna hodina trvá 3 a třičtvrtě hodiny.😐 Budete si zde povídat o základech lékařské etiky, jak by měl správně lékař komunikovat s pacienty, jak komunikovat s problémovými pacienty. Také si budete zkoušet scénky ve dvojicích - pacient a lékař. Řekla bych, že to je užitečný předmět - umět správně komunikovat se hodí i v běžném životě, ne jen v tom profesním. Zápočet obdržíte za docházku, takže se nic nebudete muset učit😀, stačí tam přijít a vydržet tam ty 4 hodiny.

Radiologický obraz normálních struktur 2

Tento předmět je volitelný, ale jelikož jsem ho v ls sama absolvovala, tak ho sem taktéž zařadím. Je prý totožný s Radiologickým obrazem norm. str. 1, která se vyučuje v zs, takže klidně můžete jít až na 2, na nic to nenavazuje. Výuka probíhá na radiologické klinice v areálu FNOL (budova A - půjdete v podstatě na urgent, akorát do podzemí) - a tady započne vaše nekonečné bloudění po areálu nemocnice, ale budete si připadat hustě, že jste v nemocnici a ne jako pacient, ale jdete se sem už reálně něco učit.😄😎 Tento předmět je třikrát za semestr na 3 hodiny. Na prvních dvou hodinách budete probírat rtg, ct a mr snímky a popisovat tam všemožné struktury. Na poslední hodině proběhne takové menší zkoušení ze struktur, které jste probírali na předešlých hodinách. Není se čeho bát, je to předmět v pohodě.


Tak to byl velice podrobný přehled předmětů, které vás budou čekat v letním semestru v prváku. Uznávám, že jsem se trochu víc rozepsala😅, ale když já měla tolik věcí, se kterými jsem se s vámi chtěla podělit. Tak snad vám tyto informace pomůžou.😀 Přeju vám hodně sil, nervů a pevné vůle do letního semestru, ať vás neúspěchy nezlomí a ať to hlavně nevzdáte! (A že jsem nad tím sama kolikrát přemýšlela, když ale budete bojovat, jednou se to povést musí!)

  • Share:

You Might Also Like

0 comments