Druhák - zimní semestr

By Áďa - února 11, 2023

 Vítám vás u dalšího článku, tentokrát u shrnutí zimního semestru ve druháku. Dozvíte se zde, jak probíhá výuka jednotlivých předmětů, co je třeba si obstarat za učebnice, do jakých naopak není potřeba investovat a jak se připravit na samotné zkoušky na konci zimního semestru. Tak jdeme na to. :D

Biochemie

Biochemie bych řekla, že je asi největším strašákem ze zimního semestru, protože cvika jsou dlouhá, vyžadují přípravu a u samotné zkoušky po vás budou chtít všechno do těch nejtitěrnějších detailů. Řekla bych, že naše olomoucká fakulta už je tím vyhlášená, že jak tu chemii v prváku, tak biochemii ve druháku hodně hrotí.🙈

Cvika trvají 3 hodiny, první polovinu cvika je tzv. seminář, kde vám vyučující bude promítat prezentaci na dané téma a u toho se vás bude ptát, hodně detailně se bude ptát, a proto je dobré se na každé cviko dobře připravit nejen ze skript, ale také z přednášek. V prváku ta biochemie byla ještě takové pomalé rozkoukávání a stačilo se na ni připravovat ze skript, ve druháku je to ale trochu jiné kafe - například protokoly už nejsou na 3 stránky, ale některé třeba i na 7, a tak je fajn je začít vyplňovat dřív, než večer před cvikem.😂 Na každém cviku se stejně jako v prváku píšou testy, za které musíte mít na konci semestru víc než 70 %, jinak píšete zápočtový test. Ale myslím si, že je reálné to nad těch 70 % zvládnout, někdy to člověku třeba nevyjde, tak se na jiné cviko pak zase naučí víc, ale jde to zvládnout! Ve druhé polovině cvika provádíte samotnou praktickou úlohu z protokolu a v tomhle je to podobné jako v prváku. Zase budete pipetovat, měřit absorbanci na spektrácích a tak. Místy to bylo i zajímavé, když jsme třeba měřili glykémii nebo stanovovali látky v moči. Cvika z biochemie mi podle mě dala velkou dávku pokory, protože vždycky, když jsem si myslela, že už vím, jak něco změřit, jak na něco odpovědět, tak jsem hned vzápětí udělala nějakou velkou chybu, která mě zase uzemnila.😂 Taky jsem se konečně přestala bát zapalovat kahan.😂 Celý gympl jsem to nesnášela a bála jsem se, že mi to sežehne vlasy, ale nutno dodat, že to bylo i těmi kahany, které jsme na gymplu měly, podle mě pamatovaly ještě moje prarodiče.😂

Přednášky z biochemie probíhají 2x týdně a řekla bych, že se i celkem vyplatí na ně chodit. Asi největší výhoda těch přednášek je, že tam říkají u každé prezentace, na co se obzvlášť zaměřit, co tak bývá v testech a co je jen pro zajímavost a nemusíte se to učit.

Zápočet z biochemie dostanete za 100% docházku, splněné testy s body nad 70 % a za splněnou praktickou zkoušku, která vás čeká na posledním cviku z biochemie. Dopředu na moodlu dostanete seznam úloh, které se po vás budou chtít. Na praktické si pak vylosujete jedno ze zadání a pustíte se do práce. Je dobré se na to doma připravit a projít si všechny protokoly, které by se tam mohly objevit. Ale pokud se na to nevykašlete, tak si myslím, že to není ve výsledku až tak hrozné. Abych nezapomněla, tak pro zápočet musíte v průběhu semestru zpracovat každý esej na téma, které si vyberete z nabízených témat. No esej, ehm, je to spíš prezentace.😅 Občas je problém, kde sehnat informace ke svému tématu, protože to nikde moc není. Nejlepším zdrojem jsou samotné přednášky od fakulty, potom je hodně věcí také v Barevném atlasu biochemie a něco se také dá dohledat v Matoušovi. Poté co vám váš vyučující na cvika schválí vaši prezentaci, tak ji budete ještě muset odprezentovat a pak už máte s esejí konečně klid.😅

Zkouška z biochemie je kapitola sama pro sebe. Objemově bych řekla, že je toho jako na zkoušku z anatomie, takže když vám někdo říká - „Jo, tak anču už máš za sebou, teď už to bude pohoda.“😃 Není tomu tak. Bohužel. Rozdíl je jen v tom, že si pomalu začnete zvykat na to, že toho je taaak moc hodně a že na to máte taaak málo času.

Z čeho se na zkoušku z biochemie připravit? Určitě prezentace z přednášek a umět je na 100 %, každý slide, i věci v závorkách, i věci pod čarou, u kterých by si člověk řekl, že na to se nezeptají, to je takový mini detail. Ale ano, oni se můžou zeptat na všechno, fakt na všechno. Za mě přednášky stačí (no, on je to nějakých 1200 slidů dohromady😂, takže málo toho fakt není), měla jsem doma i Barevný atlas z biochemie, který jsem popravdě využila jen na psaní eseje z biochemie, ale na zkoušku jsem ho vůbec nevyužila. To samé Ledvina, Harper, Matouš - měla jsem je v ruce v průběhu semestru, že jsem si je půjčila v knihovně a párkrát je prolistovala, ale oni po vás u zkoušky stejně budou chtít hlavně věci z svých prezentací. Jo a pak vám na cvikách i na přednáškách budou všichni doporučovat nějakou anglickou bichli, která stojí asi 1200 Kč, no tak na to se hned vyprdněte.😂 Za mě fakt na biochemii stačí prezentace a skripta na cvika.

Skripta z biochemie
Barevný atlas biochemie

No a teď nějaké tipy a triky k úspěchu u zkoušky. Dejte si na to hodně času! Já si na to dala 4 týdny, někdo to stihl za 3 týdny, ale za mě ty 4 týdny jsou větší jistota. Učte se určitě z prezentací, já si je projela pořádně do detailů dvakrát, plus nějaká témata, která mi dělala problém, i víckrát. Připravte se na to, že vám to půjde ze začátku pomalu a že vám to bude připadat jak text v čínštině, který absolutně nedává smysl. Ze začátku musí člověk spoustu věcí přijmout jako fakt a nějak je do té hlavy natlouct, ale když jsem to všechno procházela podruhé, tak už se mi spousta věcí propojila a něco dokázal pak člověk i logicky domyslet. To byla za mě výhoda oproti anatomii, že se tam dá logicky něco domyslet a nemusí se to všechno člověk jen papouškovat nazpaměť, aniž by věděl, proč to tak je. U některých složitějších témat mi hodně pomohla videa od Ninjanerda na youtube. Například u regulace glykolýzy, nebo u metabolismu chylomikronů, LDL, HDL.... Jeho videa jsou naprosto dokonalá tím, že to dokáže vysvětlit i pro úplné debily.😂 Nebojím se tvrdit, že právě díky Ninjanerdovi jsem tu zkoušku z biochemie zvládla, protože jsem od něj převzala spoustu mnemotechnických pomůcek, které mě pak zachránily. Takže na Ninjanerda pěju ódy a doporučuju ho, kudy chodím. Další věc, kterou bych určitě doporučila, je projet si několikrát!! staré testy z matroše a z moodlu. Naučíte se ten styl, jakým se ptají a to vám u zkoušky taky hodně pomůže. Určitě je dobré si taky kreslit všechny cykly, protože v každém testu nějaký ten cyklus na doplnění je a pokud je všechny skvěle ovládáte, tak se na tom dají nahnat dobře body. To se pomalu dostávám ke struktuře testu, který obsahuje část A - kroužkovačky multiple choice (max 2 odpovědi můžou být správné/špatné), z této části musíte mít min. 50 % bodů, aby vám vůbec opravovali zbytek testu; potom část B - vypisovačky a část C - již zmíněný cyklus spolu s doplňujícím otázkami. V testu se také můžou objevit otázky na věci ze cvik, nějaký příklad, proto si určitě vemte s sebou kalkulačku, nebo vás tam také může potkat něco z ABR (taky dost oblíbené téma :). Samotná zkouška trvá 2 hodiny a i když to takhle může působit jako hodně času, ve výsledku jste pak ale rádi, když vůbec stihnete všechny otázky zodpovědět. Otázek je hodně, a proto musíte jet fakt rychle, u ničeho se nezdržujte a pište co nejrychleji. Spousta lidí ani nestihla zodpovědět všechny otázky, protože toho času je málo. Jeďte jako draci! Abyste zkoušky zvládli, musíte mít minimálně 60 bodů ze 100. U této zkoušky stejně jako u spousty dalších také hodně záleží na štěstí, jestli vám sednou otázky, kdo vám zrovna bude opravovat test, jestli vám sedne cyklus... Přeju vám všem ale hodně štěstí, ať tu biochemii zdoláte co nejdříve a už se s ní nemusíte otravovat! 🍀

Histologie a embryologie

Výuka histologie probíhá víceméně stejně jako v letním semestru s tím rozdílem, že přednáška je delší a trvá 2 a čtvrt hodiny. V průběhu semestru se píšou 3 testy, které už obsahují i věci z embryologie. Na konci semestru se ještě píše test z poznávání preparátů za celý zs + krev, která byla ještě v ls. Všechny 4 testy jsou podmínkou pro udělení zápočtu. 

Na průběžné testy jsem se učila histologii ze skript a embryologii jsem zkoušela taky ze skript, ale z těch se mi to strašně špatně četlo, přišlo mi to jako náhodné nahromadění slov sepsané do skript.😅 Tak jsem zkusila Langmana, který se mi četl podstatně lépe a vše mi začalo dávat větší smysl. Na závěrečný test z preparátů jsem vytáhla svoje prezentace, které jsem si přes rok tvořila, pak taky prezentace ke cvikům, které jsou na moodlu a nejvíc mi asi pomohla Olyvia (program na online prohlížení preparátů i z domova) - u každého preparátu jsou i popisky toho, co tam vidíte (resp. co tam máte vidět😅), takže to je moc fajn zdroj. :D

Skripta z histologie

Skripta z embryologie, která už fakulta nevydává, takže nové už je nekoupíte. Buď se dají sehnat v elektronické podobě, nebo zkuste zabrouzdat na Burze na fb.

Na samotnou zkoušku jsem se připravovala 4 týdny, ale podle mě by se to dalo zvládnout i za 3 týdny. A z čeho se učit? Na přednáškách vám budou jednoznačně doporučovat Junquierovy základy histologie, ale pokud netoužíte mít ze zkoušky A a stačí vám tím nějak prolézt, tak vám bohatě budou stačit skripta.😅 Co se týká embryologické části, tak mně se hezky učilo z Langmana, jenomže ve skriptech z embryoly vydávaných naší fakultou jsou některé věci trochu jinak a oni se u zkoušky ptají doslova na to, co je ve skriptech. Takže jsem se ve finále stejně učila ze skript, která mi teda vůbec nedávala smysl, ale člověk tím holt nějak musí projít. Kromě skript jsem na embryolu čerpala z embryologických schémat od LFP UK na jejich youtube kanálu - zde odkaz. To jsem si všechno překreslila a přišlo mi to hodně fajn, aby si to člověk dokázal lépe představit. 

Junquierovy základy histologie

Langmanova lékařská embryologie

První 2 pokusy na zkoušku z histologie jsou písemné a máte tam 90 otázek abcd s jednou správnou odpovědí a potom 2 vypisovačky, 1 z histologie a 1 z embryologie. Vypisovačky jsou zrádné v tom, že nikdy nevíte, kolik bodů vám za ně dají, radši se tam rozepište víc než míň. 3. pokus z histologie je ústní a slyšela jsem, že to je prý dost velký pain😵 a prý že je to přímá cesta do meziročníku. Co je na tom pravdy, nevím, naštěstí jsem se k němu nedostala. Proto jestli vám můžu poradit - nepodceňte tu histologii! Já bych řekla, že to není tak náročná zkouška v porovnání s biochemií, ale určitě se nevyplácí na ni jít s tím, že to jdu jen zkusit. Je velká škoda si ten první pokus vyplácat na vlastní blbosti. Jinak co se týká času na samotný test, tak ten bylo v pohodě, všichni jsme to stíhali.

Fyziologie

Na fyziologii se v zimáku upřímně moc nenadřete.😅 Budete hlavně řešit biochemii s histologií, takže fyziologie půjde asi trochu mimo vás. Na cvika se nemusíte nějak zvlášť připravovat, většinou se tam dělají nějaké zajímavé věci😁, třeba si budete měřit tlak, glykémii,... Jsou to takové fajn hodiny, ze kterých není třeba se stresovat. 😀

Přednášky - jednou za 14 dnů bude jedna, jinak 2 týdně. Já jsem na ně ze začátku semestru chodila, ke konci semestru už nebylo tolik času, tak jsem tam nechodila. Fyziologii ale ještě nemám za sebou, takže nevím, co je dobrá strategie.😆 To vám řeknu až po letním semestru. Ale hodně se na těch přednáškách kreslí, pokud jste tým papír a tužka, tak si vybavte penál spoustou barevných pastelek, pokud jste tým ipad, tak si rozšiřte paletu barev o dalších 10 barviček.😅

Pro udělení zápočtu musíte napsat 2 průběžné testy v semestru - když je máte na F, tak je nemusíte opravovat, jen je musíte mít napsané. Nechápu to, ale ok.😅 Prý se na to pak koukají u zkoušky, ale to vám potvrdím až v ls, až tu zkoušku budu mít za sebou. A z čeho se na ty testy připravovat? Já vám nevím, jestli se na to odněkud dá připravit😂, před prvním testem jsem chodila skoro na všechny přednášky a měla jsem horší známku než před druhým testem, kdy jsem skoro na žádné přednášce nebyla. Někdo se na to učil z Kittnara, někdo z vypracek na matroši, ale upřímně nevím, co je dobrá strategie.

Na fyziologii si taky v zs budete muset ve dvojici připravit prezentaci na téma, které si vyberete. Toho se taky není třeba bát. 

Lékařská psychologie

Na hodiny psychologie budete chodit do areálu FNOL, je to za budovou urgentu, taková žluto-oranžová budova. Má označení U a je to přímo klinika psychiatrie. Většinou jsme měli výuku ve 3. nebo 4. patře. Na psychologii se nemusíte nijak připravovat, budete si tam povídat o stresu a o tom, jak moc je stresující medicína.😂 A taky si tam všichni diagnostikujete depresi.😅 Jojo, to byly zajímavé hodiny.

Půlka ročníku má psychologii od začátku semestru do konce října, druhá půlka od listopadu do konce semestru. 

Angličtina

Na tomto předmětu asi hlavně záleží, kdo vás bude učit. Já měla pana M., proto budu mluvit o tom, jak vypadaly hodiny u něj.

Na každou hodinu jsme si měli přeložit glosář a nejlépe se ho i naučit😅, nebo aspoň vědět, o čem je řeč. Na našich hodinách se hodně kladl důraz na správnou výslovnost, záleží hodně na úrovni vaší angličtiny a podle toho se pak i bude odvíjet i to, jak moc pro vás ty hodiny budou v pohodě.

Pro zápočet bylo potřeba odevzdat seminárku - tj. překlad nějakého odborného medicínského článku nejlépe z PubMedu. Výběr článku je na vás, jak téma, tak i náročnost, což si myslím, že je fajn. Radila bych, abyste si tuto povinnost odbyli nejlépe ještě v semestru a nenechávali to až na zkouškové, protože to nebudete vědět, kam dřív skočit a ještě do toho řešit seminárku.🙈

Základní výkony ve zdravotnictví

alias zvz alias ošetřovatelství. Předmět, kde je víceméně jen praktická výuka, budete si všechno zkoušet na vlastní kůži - vázat obvazy, chystat sterilní stolky, převazovat rány, vytahovat stehy, odsávat a mnoho dalšího. Je to předmět, který budete mít jednou za 14 dní a před každou hodinou do 19:00 předešlého dne budete muset splnit test na moodlu, na který se připravíte z prezentace z moodlu. Pokud test odevzdáte i třeba v 19:01, tak už vás na to cviko nepustí, takže si to pohlídejte! Na cviko je také třeba mít přezůvky a ti z delšími vlasy je musí mít svázané. Na každé cviko se opravdu pečlivě připravujte, protože vyučující se na každém cviku hodně ptají, tak je dobrý být připravený. Na konci semestru musíte ještě splnit jeden velký test z látky, která se probrala za celý semestr, jinak nedostanete zápočet.

Mě osobně tento předmět hodně bavil, protože jsme konečně dělali něco praktického a reálného a bylo to úplně něco jiného než pipetování na biochemii nebo pitvání na anatomii. Vyučující jsou hodně přísné a donutí vás se na hodiny důsledně připravovat, ale od starších studentů jsem slyšela, že to pak v létě na praxích člověk hodně ocení, že oproti medikům z jiných lf v ČR jsme na tu letní praxi perfektně připravení, tak uvidíme.😅 

Co se mi ale hodně líbí na tom, jak je zvz vedené u nás na fakultě, je to, že nás vedou k tomu, že sestra není něco míň než lékař a že je důležité, abychom spolu navzájem spolupracovali a vážili si práce celého zdravotnického týmu.

Kurz chirurgické první pomoci

Tento předmět je volitelný a můžete si ho zapsat jak ve druháku, tak i ve třeťáku. Když pominu to, že jsme se s panem doktorem dvakrát asi hodinu hledali po celé nemocnici.🙈😂 Tak to byl zajímavý předmět, kde jsme si zopakovali první pomoc a jako bonus jsme se podívali na chirurgickou jipku, což byl největší highlight tohoto předmětu.👌

Prosím vás, pokud si tento předmět zapíšete, tak se dostavte do budovy, kde je urgent, když projdete tou velkou čekárnou pořád rovně dozadu, tak tam je na levé straně takové schodiště, tak u toho čekejte.😅 


Tak to by bylo už asi vše k tomu vyčerpávajícímu výčtu všech předmětů za zimní semestr. Doufám, že vám tyto informace aspoň trochu pomůžou. :D A taky doufám, že jsem vás až moc nevystrašila, nebojte, každá zkouška se jednou musí povést! 💪

  • Share:

You Might Also Like

0 comments