Druhák - letní semestr

By Áďa - července 09, 2023

 Rok se s rokem sešel a já už mám za sebou druhák na medicíně a směle mířím po prázdninách do třeťáku. Kam se ten čas poděl, živě si pamatuji, jak jsem na tento blog psala články o maturitě, autoškole a najednou už mám za sebou 1/3 medicíny. 

Pokud tu mám nějaké budoucí druháčky, tak tento článek je přesně pro vás.😁 Zimní semestr jsem vám shrnula zde a dnes se budu věnovat letnímu semestru. Dozvíte se zde, jak probíhá výuka jednotlivých předmětů, do kterých učebnic se vyplatí investovat a do kterých naopak ne a v závěru vám popíšu průběh zkoušek a jak se na ně připravit. Tak jdeme na to. 😀


Fyziologie

Největší předmět celého ls i přesto mi věřte, že pokud jste zvládli celý zs, tak nic horšího už vás v letňáku nečeká! Netvrdím, že se nebudete učit a zkoušku zandáte s prstem v nose téměř bez učení😅, ale tento semestr bude o hodně příjemnější než ten zimní (nebo aspoň pro mě a spoustu mých kamarádů to tak bylo).

Výuka probíhá obdobně jako v zs, přednášky a cvika, na kterých si ze začátku budete zkoušet brát krev, určovat si svoji krevní skupinu, zkoušet různé hematologické testy,... Bude to zase o trochu víc zajímavější než v zs.😀 Za celý semestr jsme psali 2 průběžné testy, které jsou principiálně hodně podobné těm v zs až na to, že ten poslední je na látku z celého roku. Je fajn těmto testům věnovat nějakou přípravu (hodí se vám to ke zkoušce, když už si pomalu začnete procházet jednotlivá témata). V zimáku nevadilo, když jste test napsali na F, tak tomu už ale není v letňáku, pokud se vám nějaký test nepovede, musíte psát na konci semestru test z celého roku (nebo to bylo zkoušení, teď už si nejsem jistá😅). Každopádně není potřeba se toho bát, myslím, že se oba dva testy dají napsat, co si pamatuju, tak z naší skupinky na fyziologii jsme to všichni splnili. Co se týká přednášek, tak s odstupem času můžu říct, že bych na ně spíš doporučila chodit. Já jsem chodila tak půl na půl a moc mi ty přednášky v průběhu semestru nedávaly smysl, ale potom když jsem se učila na zkoušku, tak mi moje náčrtky a poznámky z přednášek moc pomohly a najednou mi to začalo do sebe všechno zapadat. A taky se vyplatí na přednášky chodit z toho důvodu, že pan docent se u zkoušky ptá na věci, co řekl na přednáškách.

Pro udělení zápočtu za fyziolu musíte splnit ty 2 průběžné testy a ještě odprezentovat jednu prezentaci na cviku (doporučuju se na ni napsat hned ze začátku semestru, ať si to můžete co nejdřív odškrtnout a pak už mít klid).

Z čeho se připravovat na průběžné testy a na samotnou zkoušku? Je fajn chodit na přednášky a dělat si tam poznámky, potom bych hodně doporučila vypracky, které kolovaly celým ročníkem. Je víc typů vypracek, já jsem se učila z těch slovenských a moc se mi líbily😁, věřím, že budou kolovat určitě i mezi vámi. Nejdřív jsem si zkoušela vypracovávat svoje vlastní otázky z Kittnara a z přednášek, ale pak jsem to vzdala, protože jednak to zabralo moc času a taky Kittnar moc nekoresponduje se strukturou našich otázek, takže u jedné otázky bylo potřeba brát informace třeba z 5 kapitol a to mě velice rychle přestalo bavit. Nicméně co je dobře zpracované v Kittnarovi, tak jsou to ledviny.😁 Četla jsem si je tam a celkem se mi to líbilo, že to bylo i pochopitelně napsané. K ledvinám rozhodně ještě doporučuju NINJANERDA!! Nejlepší učitel na světě!! Jasně, zabere to čas, všechna ta videa zhlédnout, ale stojí to za to! Já bych bez něj tu fyziologii nezvládla, on to tak hezky a pochopitelně vysvětluje! Pak jsem od Ninjanerda viděla videa na synapse, srdeční cyklus, bazální ganglia a limbický systém a to mi taky moc pomohlo!😁 Dalším velkým tématem ve fyziologii je CNS a pokud jste v prváku nebo teprve půjdete do prváku, nepodceňte to cns v anatomii, hlavně ho nevynechávejte! Ve fyziole vás totiž čeká cns znovu a pokud to uvidíte ve druháku poprvé, tak si celkem máknete. Každopádně odkud se to cns učit, já bych doporučila prezentace na cns z přednášek, co jsou na moodlu, je tam přesně to, co chtějí slyšet u zkoušky, takže nemusíte řešit dilema, jak moc dopodrobna se něco učit, máte tam jasně dáno, co chtějí slyšet a co ne. V těch slovenských vyprackách mi přišlo to cns trochu složitější a obsáhlejší. Jen pro představu, z čeho jsem se na zkoušku učila já: ze slovenských vypracek vše kromě cns, to jsem se učila z prezentací z přednášek, k ledvinám jsem koukala ještě na Ninjanerda a když mi nebylo něco jasné, tak do Kittnara nebo na wikiskripta. Učila jsem se zhruba 2 měsíce s tím, že ten první měsíc to bylo hodně lážo plážo😅(opravdu hodně pozvolné tempo, některé dny jsem na to třeba vůbec nekoukla), ten druhý měsíc už jsem trochu přidala, jak se to blížilo, ale pořád jsem k tomu chodila do školy, tak to nebylo ono. Posledních 14 dní učení už jsem neměla žádnou výuku, tak to jsem jela na max.

A jak probíhá samotná zkouška z fyziologie? Vždy se začíná v 8 ráno, doporučuju ale přijít před ústav fyziologie už třeba na půl, abyste šli na řadu co nejdříve a nemuseli se tam moc dlouho stresovat.😅 Potom si naberou třeba prvních 8 lidí dovnitř, jdete si tahat 2 otázky (každou zvlášť, nejsou to už předpřipravené dvojkombinace) a pak si jdete psát potítko. Můžete si s sebou vzít pití, což doporučuju😂, já tam seděla asi 2 hodiny na potítku a voda se hodila! No a potom už jdete ke zkoušení, buď vás bude zkoušet pan docent nebo paní doktorka, oba dva přednášeli, tak odtamtud je můžete znát.😅 Já byla u paní doktorky, vytáhla jsem si sympatikus a hormony dřeně nadledvin, takže otázky, které se celkem prolínaly.😅 Nejdřív jsem se toho sympatiku zhrozila, když jsem si ho vytáhla, ale nakonec to dopadlo dobře.😀 Na potítku jsem si rozvzpomněla a když mi tam něco chybělo, tak mě zkoušející hezky navedla, za mě to byla ve finále příjemná zkouška.😀  Když se na to učení nevykašlete, učíte se stylem, abyste tomu porozuměli a pochopili, z jakého důvodu se co děje a ne jen se to slepě naučili nazpaměť, tak si myslím, že u zkoušky nebudete mít problém!💪 Mně se upřímně fyziologie učila o dost lépe než anatomie.😅 Tady už si člověk mohl spoustu věcí propojovat a něco domyslet, nebyla to jen miliarda latinských pojmů, které se musíte naučit nazpaměť. (jasně, i v té anatomii se dá spousta věcí odvodit a domyslet, ale tam mi to moc nešlo😂)

Spousta z vás se mě ptala, jestli se vyplatí pořizovat si Kittnara. Doporučila bych, abyste si ho nejdřív půjčili v knihovně, v zimáku si ho otestovali a pokud vám vyhovuje, tak bych do něj na letňák šla, ale rozhodně to není must-have do druháku, obejdete se i bez něj.

Atlas fyziologie člověka jsem dohromady za celý rok otevřela asi tak 2x, takže moc u mě využití nenašel.😅

Základní výkony ve zdravotnictví 2

Upřímně, tohle byl předmět, který vyučující nejvíc hrotili z celého letňáku.😅 Celý ls jsem měla pocit, že se po nás nikde zas tak moc nechce (divné, že ano) kromě zvz.😀 Každé cviko hezky seřadit do řady, každý otázku/praktický úkol a běda ti, jestli to nebudeš umět, dostaneš mínusko! Na druhou stranu, myslím, že se tenhle bič opravdu vyplatil, na zkoušku už jsem se pak nemusela skoro učit, jen jsem to v rychlosti zopakovala. Ještě nemůžu říct, jak bych tento předmět zhodnotila s ohledem na praxe, protože ty mě ještě čekají, každopádně mě tenhle předmět bavil, dělali jsme samé praktické věci, v letňáku jsme pokročili ke katetrům, odběrům krve, infuzím, pžk... Pro mě to bylo všechno hodně zajímavé a i mě bavilo se na to učit. Taky se mi líbilo, jakým stylem probíhala výuka, že jsme se učili pracovat jako tým, všechno jsme opakovali, aby se nám to do hlavy napevno vtisklo, mohli jsme se na cokoliv, co nám nebylo jasné, zeptat.

Pro zápočet bylo nutné mít splněné všechny průběžné testy (všechny se psali online, bylo na ně myslím 5 pokusů a celkem se to dalo😀jen si dejte pozor, abyste je vždy stihli včas odevzdat!), potom bylo třeba napsat závěrečný zápočtový test z témat z celého roku, kde si taky dejte pozor na odevzdání (u nás to byl konec května), protože když ho včas nesplníte, tak si u zkoušky budete tahat 2 výkony místo 1.

Na samotnou zkoušku jsem se učila z prezentací a dala jsem si na to 3 dny, to bylo úplně v pohodě, dalo se k tomu stíhat i něco jiného, takže 3 dny takový ideál. Na zkoušce si taháte jednu otázku (buď z okruhu A nebo B, to dopředu nevíte, ale je to kvůli tomu, že jste na zkoušení v místnosti 2, tak abyste neměli stejný nebo hodně podobný výkon). Dopředu si ve stagu u zápisu na termín můžete vybrat, ke které zkoušející chcete jít. Je to úplně jedno, ani nezáleží na tom, kdo vás učil přes rok, můžete si zvolit koho chcete. Já si zvolila tu zkoušející, která mě učila přes rok, protože jsem na ni byla zvyklá, ale obě dvě jsou u zkoušky v pohodě a pokud neuděláte nějakou mega hrubku, že byste něco znesterilnili, nebo zapomněli dát proplach, tak vám to dají. Není se čeho bát.😀 A obzvlášť pokud jste se poctivě připravovali na hodiny i přes rok, tak ta zkouška pro vás bude za odměnu.

Klinická propedeutika

Tento předmět vám otevře dveře do kliniky.😁 Budete se zde učit základy interny a sice to pro vás bude pravděpodobně hodně španělská vesnice, tak už si ale začnete připadat pomalu jako doktoři.❤😁 Budete se zde učit, jak správně odebrat pacientovi anamnézu, jak správně provést fyzikální vyšetření. Čeká vás praktická výuka v nemocnici, kde budete chodit mezi pacienty, odebírat jim anamnézu, vyšetřovat je, potom to proberete s vaším vyučujícím lékařem. Už to zkrátka začne být ta pravá medicína! 😁

Každý týden vás bude čekat ve středu ráno jeden povinný seminář s kliniky, na který navazuje přednáška z anatomie. Ano, slyšíte správně, anatomie. Je to povinné, ale docházku tam nikdo moc nehlídá. Každopádně ta první část, ta klinická za mě byla hodně dobrá, takže doporučuju na ni chodit, ta anatomická byla pro mě jedna velká nuda, jak už jste zjistili z mého blogu, já opravdu nepatřím mezi fanoušky anatomie.😆 

Další část výuky se skládá z tzv. „malého semináře“ + z praktické výuky na určité klinice. Na malém semináři se už dělá docházka, takže tam opravdu chodit musíte, ale je to jen třičtvrtě hodina a je to celkem zajímavé, takže v klidu. Po malém semináři se přemístíte na kliniku, kterou má každá skupinka jinde - učí se na kardiu, plicním, nefru, gastru, hemato-onko a snad jsem už na nic nezapomněla. To, jakou kliniku máte vy, zjistíte z rozvrhu, když si tam rozkliknete u propky okénko RA. Je fajn si podle kliniky vybírat rozvrh, nejvíc bych doporučila plicní a kardio.😀 Ale i na zbyktu klinik je ta výuka dobrá, každopádně jsme se shodli, že tyto dvě kliniky byly fakt hodně dobré. Já byla na plicním a moc se mi tam líbilo.😁 Bylo fajn, že jsme pořád poslouchali fonendoskopem a slyšeli všechny možné nálezy na plicích. No ehm, „slyšeli“😆, jak kdy bylo co slyšet. Bylo fajn se před každým cvikem aspoň trochu podívat na téma, co se má zrovna probírat, protože pak aspoň nebyl člověk na cviku tak vedle a věděl, co má u pacientů vyšetřovat.

Už jsem trochu nakousla, že budete používat fonendoskop. Kdy, kde a jaký si pořídit? Někdo si pořizuje fonendoskop ještě před nástupem na medicínu, blbost!😂 Bohatě stačí si ho pořídit až na letní semestr ve druháku, tam teda už nejpozději, na první cviko na propce už ho musíte mít. Nejjednodušší je si ho objednat přes internet, já objednávala na stránce Alfarescue, ale můžu doporučit určitě i Infinite medstyle. Další věc, není nutnost kupovat ten nejdražší, záleží na vašich preferencích. Co jsem tak odpozorovala mezi spolužáky, tak hodně letí fonendoskopy MDF (o trochu levnější než Littman) a potom Littman. Co se týče mě, tak já jsem se rozhodla pro Littmana, tu nejvíc basic verzi, která vyšla zhruba na 3 000 a jsem s ním zatím moc spokojená.😁 Dále budete na propku potřebovat bílý plášť a přezůvky (nemusí být bílé, ani oblečení nemusíte mít bílé, stačí to, v čem normálně chodíte do školy).

Podmínky pro zápočet se možná na každé klinice trochu liší, každopádně já vám popíšu, jak to vypadalo u nás na plicním. Museli jsme mít splněnou docházku, odevzdat 2 zkontrolované příjmové zprávy a dostali jsme zápočet. Potom následovala ještě praktická zkouška, kterou jsme museli mít splněnou před tím, než jsme šli na ústní. Na praktické jsme šli ve dvojici s naší doktorkou k pacientovi a jeden dostal za úkol vyšetřit hlavu, hrudník, ruce, druhý třeba břicho, nohy. 

Následovala ústní zkouška, které jsem se ke konci učení celkem obávala, protože jsem měla pocit, že se mi to všechno smíchalo v hlavě, všechna eponyma, názvy nemocí a jak jsme ještě za sebou neměli patolu ani patfyz, tak jsme ve spoustě věcí neviděli moc logiku, aspoň už jsme za sebou měli tu fyziologii, tak u něčeho se to už hezky propojilo.😀 Každopádně jsem na učení měla tak 5 dní a možná bych doporučila i víc času.😅 Ale dá se to zvládnout i za těch 5 dní. Začala jsem se učit z knížky Interní propedeutika, do které jsem koukala i přes rok, ale ke konci už jsem mírně nestíhala, tak jsem přešla na vypracky.😂 Knížka je asi lepší a detailnější materiál, zkoušející se mě ptal na věci přímo z ní, ale dá se to udělat i s vyprackami.😀

Mikrobiologie

Mikra, to byl pro mě zatím celkem nepochopitelný předmět, vážně netuším, jak zvládnu příští rok zkoušku.😅 Každopádně ve druháku se jí ještě nemusíte tolik děsit (teda záleží, kdo vás bude učit). Naše vyučující se nás na začátku každého cvika na něco ptala, ale když někdo něco nevěděl, tak za to hlavu nikomu neutrhla. Je fajn si pořídit skripta Praktická cvičení z lékařské mikrobiologie I a II, protože podle těch se ve cvikách jede. Přednášky z mikry jsou každý týden a já se musím přiznat, že jsem je celkem vynechávala.🙈 Byla jsem asi tak na 3 dohromady za celý semestr. (budiž mi omluvou, že to bylo v pátek😂a to už jsem chtěla být doma).

Kromě skript a nějaké propisky si na hodiny nemusíte nic nosit, plášť tam dostanete, abyste si náhodou nepřinesli domů nějaké breberky, ale vzhledem k tomu, že třeba skripta si tam všichni hází na pracovní stoly, tak je to celkem jedno podle mě.😂 Co mě překvapilo, že třeba rukavice se tam moc nehrotí. Oproti biochemii, kde bylo smrtelně důležité mít nasazené rukavice na pipetování destilované vody a psaní testu, je to celkem nezvyk.😂😂

Pro zápočet musíte mít splněnou docházku a zakončení je potom na každém vyučujícím, u nás to probíhalo tak, že každý dostal nějakou Petriho misku/preparát k mikroskopování/výsledky vyšetření a měl popsat, co tam vidí, proč to tam je, co z toho vyčte a co to znamená.

Psychologie

Stejně jako v zs je její výuka rozdělená do dvou skupin. Ti, kteří mají výuku v první půlce semestru, můžou jít na zkoušku třeba už v dubnu a ti, kteří ji mají později, tak jdou až pak klasicky ve zkouškovém. Tento předmět se vůbec nehrotí, nic si na něj pořizovat nemusíte a zkouška je taky úplně v pohodě.😅Ale abych nezapomněla, před zkouškou nebo nejpozději na zkoušce musíte odevzdat esej na vámi zvolené téma, co nějak souvisí s psychologií. 

Některé skupinky měly větší štěští na pacienty, naše skupinka zažila pacienta jen jednou, ale i tak to bylo zajímavé.😀

Etika

To samé, co v prváku, asi ani nemá smysl se tomu nějak moc věnovat. Jen krátce k ukončení, je to kolokvium, kde všichni sedíte v kroužku, ve dvojici si vytáhnete 2 otázky (seznam otázek je dopředu zveřejněný na moodlu) a společnými silami na ně odpovíte.😅

Angličtina

Výuka probíhá opět jako v zs, dopředu si připravíte glosář, potom se na hodině dané téma probírá, děláte různá cvičení, rozhovory... Opět vás čeká i překlad, v ls je to překlad článku z odborného časopisu, třeba z New England Journal of Medicine. Když máte tohle všechno splněné + docházka, dostane zápočet a hurá ke zkoušce. (jen si pohlídejte, abyste ten překlad odevzdali s dostatečným předstihem, doporučuju hned ze začátku semestru)

Samotná zkouška se skládá ze dvou částí, písemná a ústní. Na písemnou jsem se připravovala z glosářů a na gramatiku se přiznám, že jsem se moc nedívala.😅 Ale řekla bych, že ta úroveň testu je jako u didakťáku z aj u maturity, takže se není čeho bát. Jen se fakt podívejte na glosáře, aby vás pak ty odborné anglické medicínské výrazy nepřekvapily. Potom když projdete u písemné části, tak se posunete k té ústní a doporučuju si dopředu domluvit, jestli byste mohli jít u daného zkoušejícího na ústní zkoušku ten samý den co na písemnou. Na ústní zkoušku si musíte připravit cca 15ti stránkový text z odborného časopisu (klidně to může být mix více článků) a poslat ho dopředu zkoušejícímu. Nemusíte to mít přeložené dopředu, zkoušející vás sice u zkoušky vyzve, abyste mu nějaký náhodný odstavec přečetli a přeložili, ale tak na to si stačí dopředu připravit akorát překlad slovíček, u kterých si nejste v tom textu jistí. Celá ústní zkouška je spíše takový rozhovor v angličtině, kdy se vás zkoušející ptá, co třeba znamená něco v tom textu, něco přečtete, přeložíte, pobavíte se o daném tématu ve stručnosti a na závěr s vámi zkoušející projde váš písemný test, kde jste třeba měli chyby atd.

Forenzně genetická vyšetření

Toto byl můj volitelňák na ls, hledala jsem něco nenáročného, co nezabere moc času, což tento předmět určitě splnil.😅 Jdete tam jen 4x, poslechnete si přednášku, pak přes google forms vyplníte krátký test a hotovo. Pokud taky hledáte něco nenáročného, tak určitě doporučuju, je tam i celkem velká kapacita, takže se tam dá dobře zapsat.😀


To by bylo ode mě už opravdu vše, gratuluju všem, kdo jste to dočetli až sem a doufám, že vám toto mé vyčerpávající vyprávění aspoň trochu pomůže.😁

  • Share:

You Might Also Like

0 comments